Tampereen yliopistoa valaisevat violetit valot keskosvauvojen päivän kunniaksi.

Maailman keskosvauvojen päivä näyttäytyy violetteina valoina

Keskosvauvana syntyy joka kymmenes ihminen. Maailman keskosvauvojen päivää vietetään Tampereella 17.11.

Maailman keskosvauvojen päivää vietetään tänään Tampereella violeteilla valoilla. Tapahtumalla halutaan kiinnittää huomiota laadukkaan hoidon tarpeellisuuteen silloin, kun lapsi syntyy keskosena.

Keskoslapsia syntyy Suomessa kuusi prosenttia, mikä tarkoittaa maailmanlaajuisesti joka kymmenennettä lasta. Keskosvanhempien Kevyt-yhdistyksen hallituksen jäsen Heli Kauppinen kertoo, että tietoisuus asiasta lisääntyy vuosi vuodelta. Ensimmäisen kerran päivää on vietetty vuonna 2009.

– Eurooppalaisten keskosjärjestöjen edustajat kokoontuivat yhteen vuonna 2008. He päättivät aloittaa teemapäivän vieton keskostietoisuuden lisäämiseksi. Sen jälkeen se on levinnyt lukuisiin maihin.

Teemavalaistuksen voi nähdä Näsineulan, Tampereen yliopiston, Tampereen yliopistollisen sairaalan ja Tampere-talon tiloissa. Värivalaistukset kytkeytyvät päälle iltapäivästä lähtien.