Moreenimedian pääkirjoitus: Ravitsemusterapeutti tietää, ravintoterapeutti luulee

Kuka vain voi myydä nettivalmennuksia. Tai kuten personal trainer Marko Kuoppasalmi sen ilmaisee, kaiken maailman kirjekurssilaiset ja bloggarit myyvät ohjelmia.

Tällä hetkellä ainoastaan terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimintaa valvotaan. Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston eli Valviran tarkkailun ulkopuolelle jäävät kaikki muut toimijat. Ravitsemusterapeutti on laillistettu nimike, mutta ravintoterapeutti sitä vastoin on itse keksitty titteli. Kuluttajan on vaikea tietää, kenen tieto pohjautuu faktaan.

Useimmiten ohjelmien myyjät ovat karismaattisia julkisuuden henkilöitä, joihin luotetaan. On vaikea kyseenalaistaa ohjeita, kun esiin nostetaan ainoastaan tuhkimotarinat. Ongelmallista nettivalmennuksissa on se, että itselle toimivien tapojen kuvitellaan sopivan kaikille. Emme ole samasta muotista.

Painonhallinta ei ole pelkkää matematiikkaa. Jos olisi, minulla ei olisi töitä, sanoo laillistettu ravitsemusterapeutti Ulla Kärkkäinen. Hän tuo esille nettiohjelmien huomattavan puutteen: valmennuksissa sivuutetaan painonhallinnan psyykkinen puoli. Ylipainon taustalla on usein ongelmallinen suhde syömiseen. Siihen Jutan ja Bullin tsemppiviestit tuskin ovat ratkaisu.

Nettivalmennukset sopivat joillekin. Useimmille ne eivät kuitenkaan sovi. Harva on perillä ohjelman laatijoiden koulutuksesta, kun he ostavat ohjelman. Joko koulutusta ei nähdä tarpeellisena tai sitten yksinkertaisesti luotetaan siihen, että myyjät osaavat hommansa. Eihän miljoonia mättävän firman ohjeet voi olla toimimatta.

Niin sanottu puoskarilaki rajaisi vaihtoehtoisten hoitojen antamista. Vuonna 2009 sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä antoi puoskarilaista esityksen, mutta asia ei edennyt. Lain toteutuminen vaatisi halun muutokseen. Toinen mahdollisuus valmennusviidakon raivaamiseen voisi olla markkinointisäädösten kiristäminen.

Ennen kuin nettivalmennuksia rajoitetaan tavalla tai toisella, sanonta ”ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa” on valitettavan paikkansapitävä.

Keille nettivalmennukset asiantuntijoiden mukaan sopivat? Lue lisää täältä.