Tiina Syrjä opettaa Tampereen näyttelijätyön laitoksella puhetekniikkaa ja ääni-ilmaisua.

Ammattiesiintyjätkin jännittävät – esiintymisjännitys on monessa työyhteisössä edelleen tabu

Mitä yhteistä on Vesa-Matti Loirilla, Kari Ketosella ja Adelella? He kaikki kärsivät kovasta esiintymisjännityksestä.

Tampereen teatterityön yliopistonlehtori Tiina Syrjän mukaan näyttelijäopiskelijoiden jännittäminen on yhtä yleistä kuin kaikkien muidenkin. Tästä huolimatta monelle esiintyjälle jännityksen myöntäminen on edelleen vaikeaa.

Esiintymisjännityksen kanssa kamppailee myös toimittaja ja radiojuontaja Reetta Rönkä, joka sai ensimmäisen paniikkikohtauksensa parikymppisenä suorassa uutislähetyksessä. Tällöin jännitys muuttui ihanasta ja valpastuttavasta asiasta paniikiksi ja pakokauhuksi. Nykyään esiintymisjännitys on Röngälle ennen kaikkea tuttu asia, johon hän osaa suhtautua.

Voiko ammattiesiintyjä myöntää yleisölle jännittävänsä ennen esitystä? Saako esiintyjän ääni täristä? Entä mitä kaikkia keinoja on tarjolla jännityksen hallitsemiseen?

Radio Moreenin suorassa Minun radio –ohjelmassa keskusteltiin jännittämisestä 26.9.2017.