Samuli Virtasen kommentti: Koripallo uppoaa sukkana kansaan, lentopallo lyö verkkoon

Jotain koripallossa tehdään oikein, jos verrataan esimerkiksi toiseen lähes samankokoiseen sisäpallopeliin. Samalla kun koripalloharrastukseen on tunkua, lentopallo junnaa paikallaan. Siitä huolimatta, että jälkimmäisessä Suomi on viime vuosina menestynyt paremmin maajoukkuetasolla.

Kymmenen vuotta sitten kori- ja lentopallon harrastajamäärät olivat samaa luokkaa, koripallo vain noin tuhat pelaajaa edellä. Koripallon noustua lentopallo on pudonnut alle 12 000 lisenssipelaajaan, vaikka miesten maajoukkue on muun muassa päässyt kuudesti jatkoon EM-kisoissa.

Koripallolla on yhtenä etunaan paremmat tuotteet supertähtineen. Rahakkaamman lajin tähdet pysyvät helpommin esillä NBA-brändien avulla.

Koripallo on kaupunkilaislapsille mielekkäämpi ajanviettotapa myös siksi, että nämä voivat samaistua Lauri Markkaseen ja kumppaneihin pallotellessaan näiden pelipaidoissa. Laji on helpommin lähestyttävä myös katukuvassa näkyvien koritelineiden ansiosta.

Lentopalloliitossa on syytä ottaa mallia naapurilajista esimerkiksi seurojen aktivoinnissa. Lentispiireissä ajatellaan, että lajia tehdään ja kehitetään itsensä vuoksi, ei niinkään yleisölle.

Toki lentopallossakin yritetään. Liitto esimerkiksi yrittää tuoda lajia tunnetuksi satoihin alakouluihin loka-marraskuun vaihteen Koululentiskampanjassa. Laji-ihmiset voivat vain toivoa, että se nostaisi teknisesti vaikeamman pelin suosiota.

Miten Susijengin nostama koripallohuuma näkyy ruohonjuuritasolla? Lue tutkiva juttu tästä.