Pääkirjasto Metsosta on kuluneen vuoden aikana kadonnut satoja kirjoja.

Metso remontoi turvaportit pois käytöstä – kadoksissa satoja kirjoja

Tampereen kaupungin pääkirjasto ei halua kommentoida muuttuneita turvatoimia. Kirjastolta on kateissa yli 450 kirjaa.

Tampereen kaupungin pääkirjasto Metso on poistanut käytössä olleet turvaportit vuonna 2015 aloitetun peruskorjauksen yhteydessä. Metson edustajat eivät halunneet kommentoida Moreenimedialle turvaporttien poiston syitä tai muitakaan muutoksen yksityiskohtia.

Metson kokoelmapäällikkö Maarit Helénin mukaan Metsosta kadoksissa on noin 460 kirjaa, joista valtaosa on hävinnyt kuluneen vuoden aikana. Pääkirjasto Metsossa kirja luokitellaan kadonneeksi, kun sitä ei ole rekisteröity asiakkaan lainaamaksi eikä sitä myöskään löydy kirjaston hyllyiltä.

Maarit Helénin mukaan kadonneiden kirjojen lista on ”eläväinen”. Sinne kirjoja lisätään ja poistetaan sitä mukaa, kun kirjat löytyvät tai etsinnät lopetetaan. Helén kertoo, että kadonneet kirjat voivat kulkeutua väärille hyllypaikoille tai olla kirjaston erinäisissä käsittelyissä. Helén kuitenkin myöntää, että kirjoja saattaa olla myös varastettu.

FAKTA

Pääkirjasto Metso

• Kirjasto perustettiin vuonna 1986.
  • Peruskorjaus alkoi loppuvuodesta 2015 ja päättyy syksyllä 2017.
  • Remontissa läpi käytiin kaikki kolmen kerroksen tilat, katto, johdotukset, ilmastointi ja hissi.

Nykyiset turvatoimet epäselviä

Kirjasto- ja kansalaisopistoyksikön johtaja Pirkko Lindberg vahvistaa näkyvien turvaporttien poistuneen, mutta aineiston olevan edelleen suojattua. Lindberg ei halunnut tarkentaa, mitä nykyiset turvatoimet käytännössä ovat.

Pirkko Lindbergin mukaan kirjaston varattujen tuotteiden hyllystä on anastettu DVD-levyjä ja pelejä, minkä jälkeen kyseiset tuotteet siirrettiin tiskin taakse turvaan. Elokuvilla ja peleillä Lindberg näkee mahdollista jälleenmyyntiarvoa, mutta varastetuista kirjoista kukaan ei taloudellisesti hyödy.

– Kirjastosta varastetulla kirjalla ei ole jälleenmyyntiarvoa. Antikvariaatitkaan eivät niitä osta.

Tampereen kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajalle Lauri Savisaarelle tieto turvaporttien katoamisesta tulee uutena. Savisaari toteaa Metson korjaussuunnitelman kulkeneen aikanaan hänen kauttaan, mutta turvaporttien puuttuminen ei noussut esille missään remontin vaiheessa.

– Nyt kun tieto tulee minulle tätä kautta, täytyy selvittää mistä on kysymys.