Radio Moreenin sähkeet 11.10. klo 15

Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n mukaan korkeakoulujen välinen yhteistyö ei edellytä lakimuutoksia. Järjestö ei kannata Tampereen ammattikorkeakoulun yhdistymistä Tampereen yliopiston ja teknillisen yliopiston kanssa. OAJ toteaa hallitukselle antamassaan lausunnossa, että ammattikorkeakoulutuksen asema uudessa konsernissa jää epävarmaksi. Lisäksi ammattijärjestön mielestä henkilöstöä ei ole kuultu riittävästi yhdistymistä suunniteltaessa.

***

Pääministeri Juha Sipilän mielestä palkankorotuksien ehdotettu nollalinja on kohtuuton. Sipilä totesi aamun Huomenta Suomessa, että mahdollinen lakkosuma tekisi hallaa Suomen hyvälle talouskehitykselle. Pääministeri toivoi jumissa oleviin työmarkkinaneuvotteluihin neuvotteluratkaisua. Metsäteollisuuden toimitusjohtaja Timo Jaatinen haastoi Twitterissä pääministeri Sipilää kertomaan kantansa metsäteollisuuden yleistä tiukemmista työehtosopimuksista.

***

Suomi on EU:n kolmanneksi tasa-arvoisin maa, selviää sukupuolten tasa-arvoa mittaavasta indeksistä. Euroopan tasa-arvoinstituutin mukaan Suomen pisteet laskivat kuitenkin edellisvuosista. Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan Suomen pisteiden lasku johtuu siitä, että naisten osuus eduskunnassa ja hallituksessa sekä Suomen Pankin johtotehtävissä on laskenut verrattuna 2010-luvun alkuun. Vertailun tasa-arvoisin maa oli Ruotsi, toiseksi tuli Tanska.

***

Hissiyhtiö Koneen omistajasukuun kuulunut Niklas Herlin on kuollut. Herlin oli yksi tavaraliikenneyritys Cargotecin pääomistajista sekä kustannusosakeyhtiö Teoksen ja mediatalo Alma Median suuromistaja. Herlin menehtyi eilen illalla sairauskohtaukseen Ranskan Nizzassa, kertoo Ilta-Sanomat. Hän oli menehtyessään 53-vuotias.

***

Tänään vietetään kansainvälistä tyttöjen päivää. Tyttöjen päivä näkyy Tampereen katukuvassa, kun Näsinneula sekä hotellit Torni ja Ilves valaistaan pinkeiksi. Tapahtumasta vastaava lastenoikeusjärjestö Plan on järjestänyt Girls Takeover -kampanjan, jossa tytöt ympäri maailman astuvat päiväksi yhteiskunnallisten johtajien saappaisiin. Esimerkiksi pääministeri Juha Sipilän työparina on tänään 16-vuotias Katariina Räikkönen.