Ville Jäppisen kommentti: Laiska ostaa maailmanlopun viihteenä

Journalismin tehtävänä on paljastaa miten maailma makaa. Joskus maailmasta uutisointi voi kuitenkin olla tylsää.

Journalismin iltapäivässä käsitelty ilmastojournalismi on erinomainen esimerkki tällaisesta tylsyydestä. Asia jonka yhteiskunnallinen merkitys on väistämätön, joutuu usein väistymään ajankohtaisemman ja raflaavamman aiheen tieltä. Perusteena vain se, että aihe on pitkästyttävä eikä kiinnosta yleisöä.

Puhuessaan ilmastojournalismista toimittaja Alma Onali esitti ratkaisuksi ilmastonmuutoksen sitomista arkipäiväisempiin ja viihdyttävämpiin ilmiöihin. Ajatus on hyvä, mutta ajetaanko tässä nyt yhteistä etua kansaa valistaen vai tehdäänkö härkäsestä kärpänen tuomalla suuret uutiset pieniin ja viihteellisiin konteksteihin yleisöä huvittamaan?

Tietenkään Onali ei tarkoittanut, että ilmastonmuutoksesta pitäisi tehdä lukijoiden silmissä tieteisfiktio tai huvittelu. Sorruinkin liioitteluun. On kuitenkin huolestuttavaa, että yhteiskunnallisesti niinkin merkittävää aihetta kuin ilmastonmuutos on pakko edes jollain asteella viihteellistää lukijan mielenkiinnon herättämiseksi.

Vai olemmeko oikeasti niin laiskistuneita, ettemme jaksa edes kiinnostua, jos uutinen vaikuttaa vähänkin tieteelliseltä ja vakavalta?