Tampereen yliopistolla on opiskelijoiden lepotila, jossa voi leikkiä. Käytössä on niin lautapelejä kuin videopelejäkin.

Aikuinen on terve kun se leikkii – tutkijan mukaan leikki on vaarallista mutta välttämätöntä

Evolutionäärisen näkemyksen mukaan leikillä on oltava jokin merkitys. Vaarallisena ja aikaa vievänä puuhana se olisi muutoin karsiutunut pois ihmisten toiminnasta.

Ihmiset leikkivät ikään katsomatta.

– Aikuisten leikkiä pidetään arveluttavana ja pelottavana. Leikkimiseen liittyy myös tabuja, kertoo Tampereen yliopiston tutkija Jaakko Stenros. Omia leikkejään aikuinen kutsuu mieluummin keräilyksi tai harrastamiseksi.

Stenrosin mukaan leikkiminen on paitsi pelottavaa, myös vaarallista. Leikissä ihminen asettaa itsensä alttiiksi vahingoille ja leikkiin käytetty aika on pois esimerkiksi ravinnon hankkimisesta.