Tampereen yliopiston ravintolassa Juveneksessa asiakkaiden pois heittämään ruokaan on ollut vaikea puuttua.

Ruoan tie lautaselta roskiin – hävikkiruuan vähentäminen on vaikeaa

Linjastoruokaloissa iso osa ruokahävikistä syntyy asiakkaiden lautasten tähteistä.

Suomessa kotitaloudet tuottavat edelleen suurimman osan ruokahävikistä, mutta ruokaa heitetään paljon roskiin myös muualla. Ravintolat, koulut, sairaalat ja muut ravitsemuspalvelut tuottavat jopa 20 prosenttia koko ruokaketjun hävikistä. Vuosittain se on 75—85 miljoonaa kiloa vuodessa.

Ruokaa tehdään liikaa ja sitä otetaan lautaselle turhan paljon – ruokahävikin syitä löytyy, mutta keinoja vähentää sitä on vaikeampi keksiä. Tampereen yliopistolla opiskelijaravintolana toimivan Juveneksen toimitusjohtaja Pekka Markkulan mukaan hävikkiä saadaan hyvin ehkäistyä esimerkiksi keittiöpuolella. Ongelmissa ollaankin, kun yritetään vaikuttaa itse ruokailijoihin.