E-urheilutapahtumat täyttävät areenat faneista.

Näppäimistön ääreltä superstaraksi – kilpapelaaminen nousee perinteisen urheilun rinnalle

E-urheilu eli elektroninen urheilu kasvattaa suosiotaan niin median kuin yleisönkin silmissä. Kilpapelaaminen saattaa hyvinkin olla tulevaisuudessa olympiatason urheilulaji, johon suhtaudutaan samoin kuin mihin tahansa urheiluun.

– Miten voi muka työllistyä pelaamalla videopelejä, naureskelee Lauri ”CyanideFI” Happonen kuvaillessaan ihmisten yleisintä reaktiota hänen ammattiinsa.

Happonen aloitti League of Legends -pelin kilpapelaamisen 15-vuotiaana. Seitsemän vuoden e-urheilu-uran aikana hän ehti voittaa kertaalleen pelin maailmanmestaruuden ja useita muita titteleitä, mistä syystä sadat tuhannet fanit pitävät häntä supertähtenä.

Maailmanlaajuisesti e-urheilua seurasi viime vuonna noin 323 miljoonaa fania.

E-urheilija kohtaa ammatissaan paljon paineita.

Tavalliselle tallaajalle e-urheilun suosio saattaa tulla yllätyksenä, mikäli ilmiöstä on ikinä kuullutkaan. Suomessa kilpapelaamisella on kuitenkin pitkät perinteet ja tämä näkyy myös kansainvälisessä menestyksessä.

Counter Strike: Global Offensive -pelin pro-tasolla kilpailee kymmeniä suomalaisia, minkä lisäksi Dota 2 -ammattilainen Lassi Urpalainen nousi elokuussa otsikoihin voitettuaan joukkueensa kanssa lajin maailmanmestaruuden ja
11 miljoonan dollarin palkintopotin.

E-urheilu nousee perinteisten lajien rinnalle

Maailmanlaajuisesti e-urheilua seurasi viime vuonna noin 323 miljoonaa fania, kun vuotta aiemmin määrä oli 235 miljoonaa.

Näkyvimmillään e-urheilun suosio on Etelä-Koreassa, jossa kilpapelaajia ihaillaan julkkiksina. Euroopassa ja Amerikassa laji on vielä keskittynyt pääosin tiiviisiin pelaajayhteisöihin ja niiden ympärille järjestettyihin tapahtumiin.

Uskoisin, että olemme nähneet vasta hyvin pienen alkurykäisyn lajin kehityksessä mainstream-viihteeksi

Erno Kulmala

Suomessa pelkkään e-urheiluun keskittyvää tapahtumaa ei ole vielä järjestetty. Hjallis ja Joel Harkimo ovat kuitenkin ilmoittaneet sellaisen olevan suunnitteilla. Useat perinteiset urheiluseurat kuten Helsingin IFK ovat laajentaneet toimintaansa kilpapelaamiseen.

Suomessa on muutamia kansanopistoja, joissa e-urheilua on mahdollista opiskella.

Suosion kasvun voi nähdä myös valtamedioissa.

E-urheiluun erikoistuneen start up-yritys Grail Groupin Niklas von Schöneman kertoo, että Pohjois-Amerikassa on jo useita pelkästään e-urheilulle omistettuja televisiokanavia. Suomessa muun muassa Yle on näyttänyt satunnaisia livelähetyksiä lajin tapahtumista.

– Uskoisin, että olemme nähneet vasta hyvin pienen alkurykäisyn lajin kehityksessä mainstream-viihteeksi,
kertoo Ylen kulttuuri- ja viihdetuottaja Erno Kulmala.

FAKTA

E-urheilu

  • E-urheilu on tietotekniikkaa hyödyntävää kilpaurheilua. Tavallisimmin e-urheilu keskittyy tietokoneella tai pelikonsoleilla pelattuihin peleihin.
  • Tyypillisimpiä pelityyppejä ovat FPS (ensimmäisen persoonan toimintapelit), MOBA (arenapelit) ja RTS (reaaliaikaiset strategiapelit).
  • Suomessa suosittuja pelejä ovat muun muassa Counter Strike: Global Offensive, Overwatch, League of Legends ja Dota 2

E-urheilun breakthrough

– E-urheilussa on hienoa, että kynnys aloittamiselle on pieni ja potentiaali menestyä verrattain hyvin suuri. Omaa tekemistä voi tuoda esille missä tahansa ajankohdasta riippumatta esimerkiksi striimaamalla omaa pelaamista nettiin, kertoo Suomen elektronisen urheilun liiton SEULin puheenjohtaja Joonas Kapiainen.

Internetin media-alustat kuten Youtube ja suoratoistopalvelu Twitch ovat olleet e-urheilun suosion leviämisen taustalla. Yritykset ovat noteeranneet e-urheilun markkinapotentiaalin, ja ne viime kädessä tuovatkin e-urheilun massayleisön näkyville.

– Nuoruudessaan pelejä pelanneella sukupolvella alkaa olla yrityksissä taloudellista vastuuta, ja he käyttävät sponsorointi- tai markkinointirahaa uudella tavalla, muistuttaa Grail Groupin Ville Nikola.