Kirjaan on haastateltu muun muassa ympäristöfilosofi Pentti Linkolaa. Kuva: Ella Kiviniemi

Ilmastonmuutos iskee myös Suomeen – kirja kertoo ilmiön laajuuden

Hyvän sään aikana -kirja julkaistaan tänään. Tietokirja kertoo siitä, miten ilmaston lämpeneminen vaikuttaa Suomessa. Tammikuussa alkanut kirjaprojekti saatiin maaliin elokuussa, ja tämä viikko vietetään kirjan julkistamistilaisuuksia.

Ilmastokirjaa on ollut tekemässä toimittaja Hanna Nikkasen johtama työryhmä, johon kuuluu 21 journalistiikan opiskelijaa Tampereen yliopistosta. Nikkanen toimi journalistiikan vierailijaprofessorina viime lukuvuonna.

Kirjan valokuvaaja Ella Kiviniemi kertoo, että Nikkanen oli ryhmän ”ilmastomentori”.

— Hannalla oli jo lähtökohtaisesti paljon tietoa aiheesta. Hän ei ollut ylhäältä päin ohjaava johtaja, vaan aktiivinen osa työryhmää.

Ilmastonmuutoksesta kertovalle kirjalle on Kiviniemen mukaan ollut tarvetta. Hänen mielestään ilmiön laajuutta ei ymmärretä täysin.

— Halusimme tehdä teoksen, joka käsittelisi ilmastonmuutosta luonnon lisäksi myös talouden ja arkipäivän kulutustottumuksien kannalta. Se oli kirjamme yksi tärkeimmistä lähtökohdista, Kiviniemi sanoo.

Työryhmät kävivät muun muassa Itämeren rannikolla sekä Brysselissä. Kiviniemelle ikimuistoisin hetki sattui Pohjois-Lapissa.

— Kun olimme reissussa Kilpisjärvellä ja Utsjoella, meitä kuljettanut moottorikelkka syttyi tuleen. Olemme naureskelleet, että siinä kirjan hiilijalanjälki vähän kasvoi, Kiviniemi kertoo.

Hyvän sään aikana -kirjan julkistamistilaisuus on tänään Helsingissä sekä huomenna Tampereen kulttuuritalo Telakalla.

Ilmastonmuutokseen vaikutetaan omilla toimilla ja esimerkillä. Lue kolumni täältä.