Anna-Kaisa Kultima ja Kati Alha ovat pelitutkijoita Tampereen yliopistossa.

Tampereen yliopistolla tehdään Suomen vaikuttavimpia tutkimuksia – ”Se on viesti hienolle henkilökunnalle”

Tampereen yliopiston tutkimuksiin on viitattu eniten Suomen yliopistoista. Tämä käy ilmi Times Higher Education -lehden tänä syksynä julkaisemasta maailmanlaajuisesta yliopistojen vertailulistasta. Maailmanlistalla Tampereen yliopisto on viittausten määrässä mitattuna sijalla 120.

Kakkulautasen ääreltä tavoitettu Tampereen yliopiston tutkimusvararehtori Seppo Parkkila on tyytyväinen noteeraukseen. Häneen mukaansa viittaukset eli siteeraukset kertovat, että tutkimukset ovat vaikuttavia.

– Viittausten lisäksi huomiota kiinnitti yliopistomme eri alojen noteeraus tutkimuksessa. Muun muassa viestintä- ja lääketieteiden menestys yleisissä rankingeissa olivat hyviä. Uskoisin, että taustalla näidenkin alojen hyvään menestykseen ovat juuri viittaukset, Parkkila kertoo.

Parkkilan tietojen mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Tampereen yliopisto on listauksessa näin korkealla. Hän toivoo hyvän kierteen jatkuvan myös Tampere3:n myötä.

– Tämä on vain yksi ranking muiden joukossa, mutta kyllä se on viesti hienolle henkilökunnallemme, että tutkimus ja opetus ovat hyvätasoisia. Toivottavasti tämän viestin myötä saamme tänne entistä parempia tutkijoita ja opiskelijoita, Parkkila sanoo.