Radio Moreenin sähkeet 27.9. klo 16

Tampereen yliopiston tutkimuksiin on viitattu eniten Suomen yliopistoista. Tämä käy ilmi Times Higher Education -lehden tänä syksynä julkaisemasta maailmanlaajuisesta yliopistojen vertailulistasta. Viittausten määrä on lehden ranking-listan yksi kolmesta tärkeimmästä mittarista opetuksen ja tutkimuksen ohella. Maailmanlistalla Tampereen yliopisto on viittausten määrässä mitattuna sijalla 120.

***

Kauppakeskus Ratinan avajaispäivä on varmistunut. Uusi kauppakeskus avaa ovensa 19. huhtikuuta. Kauppakeskukseen tulee yli 150 liikettä. Mukana on sekä tuttuja että Tampereella ennen näkemättömiä toimijoita. Kauppakeskuksen rakentaminen käynnistyi huhtikuussa 2015. Rakennustyöt ovat pysyneet aikataulussa. Valmistuessaan Kauppakeskus Ratina on Tampereen suurin.

***

Kentin prinssi Michael vierailee tänään Tampereella. Vierailu on osa prinssin Suomen-kiertuetta, jonka tarkoituksena on edistää Suomen ja Iso-Britannian välisiä kauppasuhteita. Prinssi vieraili Alihankintamessuilla, josta matka jatkui lounaalle Raatihuoneelle. Prinssi Michael on kuningatar Elisabetin serkku, ja hän on kruununperimisjärjestyksessä sijalla 43.

***

Poliisin aseenkäyttö oli perusteltua syyskuun puolivälissä Sastamalassa tapahtuneessa takaa-ajossa.  Syyttäjän tekemän esiselvityksen perusteella poliisia ei ole syytä epäillä rikoksesta. Rattijuopumusepäilystä alkaneen takaa-ajon aikana pakoautosta ammuttiin poliisin mukaan useita kertoja poliisipartioita kohti. Kiinniottotilanteessa poliisi ampui pakoautossa ollutta miestä, jonka epäillään ampuneen kohti poliiseja. Mies haavoittui, mutta ei saanut hengenvaarallisia vammoja.

***

Eduskunnan puhemies vaihtuu helmikuussa. Eduskuntaryhmät ovat päässeet sopuun puhemiehistön paikkajaosta. Puhemiehenä toimii tällä hetkellä sinisen eduskuntaryhmän Maria Lohela. Puhemiehen paikka on perinteisesti ollut eduskunnan toiseksi suurimmalla ryhmällä, jota sininen ryhmä ei ole. Ennakkosuosikki uudeksi puhemieheksi on Kokoomuksen Ilkka Kanerva. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.