Näytteleminen on iso osa Jetro Sukkelan elämää.

Taide täyttää näyttelijän arjen – boheemius on vaihtunut terveellisyyteen

Näyttelijä Jetro Sukkela on kuin nimensä: etevä, nopsa ja ehkä hieman merkillinen. Normaaliin päivään mahtuu monta määränpäätä.

Nekalan tehdasalueen keskeltä kuuluu hiljaista huutoa. Avonaisen oven ohi kuljettaessa huudot kuuluvat selkeämmin. Ikkunassa on kyltti, jossa kerrotaan paikan olevan Legioonateatteri, vuodesta 1994 asti toiminut harrastajateatteri.

On syyskuinen aamupäivä. Teatteriharjoitukset ovat kesken, ja parrakas mies seuraa niitä tarkkaavaisena.

Jetro Sukkela tekee Legioonateatterissa töitä laidasta laitaan. Sopimuksen mukaan hän hoitaa tekniikkaa ja musiikkia.

Jetro Sukkela, 31, löysi tiensä Legioonateatteriin tuttujen kautta. Ensin oli improvisaatiota, sitten näyttelemistä ja musiikin tekemistä, nyt työpaikka.

– Kerran kun tänne päädyin, niin enhän enää pois päässyt, Sukkela sanoo.

Näytteleminen on ollut osa Sukkelan elämää viisi ja puoli vuotta. Tampereen konservatoriossa opiskellut Sukkela oli vuonna 2012 mukana dramatisoidussa konsertissa, jossa esitettiin kappaleita eri musikaaleista. Samana vuonna Sukkela aloitti Legioonateatterilla.

Piano on Sukkelan tärkein työväline oman pään jälkeen. Legioonateatteri osti pianon musiikkivideota varten.

Vanhan teurastamon tiloissa toimiva Legioonateatteri on jo vuosia ollut paikka nuorille, joille elämä on ollut haastavaa. Teatterin tarkoituksena on parantaa nuorten mahdollisuuksia pärjätä elämässä. Jokapäiväinen toiminta tuo sisältöä elämään. Teatterin arvoja ovat suvaitsevaisuus, avoimuus ja rakkaus teatteriin.

Vitamiineja ja voimaharjoittelua

Puolenpäivän aikaan näytelmäharjoituksista on ruokatauko. Huoneen täyttää musiikki. Sukkela siemailee C-vitamiinijuomaa mietteliäänä ja seurailee nuorten musisointia.

Jatkuvan kiireen vuoksi ruoka kulkee mukana. Tänään Sukkelalla on ruuaksi tuorepuuroa.

Legioonateatterin lisäksi Sukkelan päivittäiseen rutiiniin kuuluu voimaharjoittelu kuntosalilla. Päivä on jo vaihtumassa iltapäiväksi ja aurinko paistaa ikkunoista, kun Sukkela nostaa vahvoja painoja. Hän pyöräilee, syö monipuolisesti ja lepää tarpeeksi, jotta pysyisi kunnossa.

Teatterin lisäksi Sukkelan toinen rakkaus on musiikki. Se on ollut osa hänen elämäänsä yli 20 vuotta. Sukkelan kodissa on lukuisia soittimia, muun muassa sähköpiano. Hän näppäilee teatterin nurkassa olevaa vanhaa pianoa, soittaa sillä lyhyitä sävelmiä.

– Päässäni soi musiikki valmiina. Suurin osa sävelistä joutuu kuitenkin unohduksiin, Sukkela sanoo ja poistuu pianon luota.

Musikaalit ovat Sukkelalle mieleisin yhdistelmä musiikkia ja teatteria. Sukkelan suosikkimusikaali on South Parkin tekijöiden luoma Book of Mormon, jossa hän haaveilee joskus esiintyvänsä. Viime vuosina Sukkelalle on kertynyt kokemusta ammattiteattereiden avoimista koe-esiintymisistä. Esimerkiksi Tampereen teatterin Cats-musikaalin koe-esiintymiseen hän sai kutsun itse ohjaajalta. Roolia hän ei kuitenkaan saanut.

Sukkela treenaa päivittäin kuntosalilla.

Koe-esiintymisistä tulevat pettymykset hän jättää omaan arvoonsa ja jatkaa työntäyteisiä päiviään kiitollisena. Hän on esimerkiksi osallistunut Uuden Musiikin Kilpailuun ja hoitaa Ylioppilasteatterin tulevan musikaaliproduktion äänipuolta.

Motiivina mielenrauha

Luvattu Maa on osa tamperelaisten harrastajateatterien Suomi100-yhteistyöhanketta.

Sukkela on tällä hetkellä mukana Ylioppilasteatterin, Tukkateatterin ja Legioonateatterin Luvattu Maa -musikaalissa. Sukkela esittää musikaalissa Björn Wahlroosia. Suosikkirooliksi kyseinen hahmo ei kuitenkaan nouse. Se paikka on jo varattu Rent-musikaalin Tom Collinsille. Eläytyminen boheemiin 90-luvun New Yorkiin oli Sukkelalle mieluisa kokemus.

– Collinsin roolissa oli paljon tuttua, mutta enemmän eroavaisuuksia. En ole homo, muslimi enkä musta, mutta silti uskoin olevani sitä kaikkea.

Luvattu Maa on vain yksi niistä useasta näytelmätuotannoista, joita Sukkelalle on kerääntynyt viiden vuoden aikana. Sukkela on mukana 56 näytelmässä vuosittain. Suurempi määrä käy jo raskaaksi.

– Kerran yritin rauhoittua ennen esitystä, mutta eihän siitä mitään tullut, Sukkela sanoo.

Myöhään iltapäivällä Sukkela saapuu Laukontorille Tukkateatteriin. Hän vaihtaa roolivaatteet päällensä ja selailee käsikirjoitusta. Välillä Sukkela suuntaa katseensa kaukaisuuteen repliikkejä kerratessaan. Hän osallistuu rauhalliseen lämmittelyyn muiden näyttelijöiden kanssa, mutta jättää tanssimisen väliin. Flunssa on päässyt iskemään ja Sukkela haluaa pitää itsensä esiintymiskuntoisena.

Toisinaan Sukkela miettii motiiveja tekemisilleen. Hän haluaa antaa ihmisille paljon ja uskoo epäitsekkyyden johtavan siihen, että jotain saattaa saada joskus vielä takaisin. Sukkela ajattelee, että monet tärkeimmät asiat jäävät tekemättä vain siksi, ettei niille ole maksajaa. Mielenrauhasta haaveileva näyttelijä katsoo tyhjää lavaa.

Seitsemältä tyhjän lavan täyttää ydintuhon jälkeinen Suomi, jossa Wahlroos yrittää selviytyä omituisessa joukossa. Sukkela eläytyy rooliinsa ylimielisyyden, huumorin ja surun kautta.

Kello lähentelee kymmentä. Valot syttyvät ja ydintuho vaihtuu iloisiin hymyihin ja aplodeihin. Pitkä päivä on taas tulossa päätökseensä.

Huomenna mennään jälleen.

Musikaalin työryhmä kuvailee Sukkelaa jännittäväksi mysteerimieheksi.

Luvattu Maa -musikaalia esitetään Tukkateatterilla 21.10. asti.