Radiojuontajat yhdistävät työn ja ystävyyden – ohjelma käsittelee aiheita, joista Suomessa ei ole puhuttu

Susani Mahaduran ja Yagmur Özberkanin mielestä parhaat ideat syntyvät työajan ulkopuolella.

Kun Yle Puheen uudet juontajat tapasivat toisensa ensimmäistä kertaa vuoden 2015 lopussa, yhteys syttyi heti.

– Molemmat olivat sitä mieltä, että vaikka tästä ohjelmasta ei tulisikaan mitään, on siistiä, että olemme löytäneet toisemme, sanoo Susani Mahadura, 27, sanoo.

Mahaduran ja Yagmur Özberkanin, 29, välinen kemia vakuutti ohjelmapäälliköt. Pari juonsi ensimmäisen lähetyksen elokuussa 2016. Siitä lähtien tunnin mittaista ohjelmaa on tehty viikoittain.

Naiset käsittelevät aiheita omalla tyylillään. Asioista puhutaan kunnioittavasti, mutta studiossa myös nauretaan ja vitsaillaan. Kaksikon ystävyys välittyy kuulijalle, kun Mahadura ja Özberkan kiusoittelevat toisiaan suorassa lähetyksessä.

– Ohjelman luonteeseen kuuluu, että piikittelemme ja välillä nolaammekin toisemme. Molemmat kuitenkin tietävät, missä menee raja siinä, mitä toiselle voi sanoa, Mahadura sanoo.

Huomio asioissa, joista ei puhuta

Naisten radio-ohjelma kiinnittää huomion vaiettuihin asioihin ja tabuihin. Viime keväänä he puhuivat eräässä jaksossa naisten seksuaalisuudesta etnisten vähemmistöjen näkökulmasta.

– Me käytämme tähän todella paljon aikaa. Sen takia voimme puhua aiheista, joita ei aikaisemmin ole käsitelty, Mahadura sanoo.

Aivot raksuttavat koko ajan Mahadura & Özberkania.

Yagmur Özberkan

Heille on tärkeää, että studiossa ovat oikeat ihmiset puhumassa aiheesta. Kun ohjelmassa käsitellään musliminaisten huivin käyttöä, studioon kutsutaan huivia käyttäviä musliminaisia.

– Olemme saaneet palautetta siitä, että me saamme haastateltavat puhumaan hankalistakin aiheista, Özberkan sanoo.

Kaksikko tekee yhdessä myös muita töitä. He ovat käyneet kouluissa puhumassa monikulttuurisuudesta, ja viime kesänä he juonsivat yhdessä Helsinki Pride -puistojuhlan. He olivat puhumassa myös Suomi Areenassa kesällä.

– Siellä me emme käsitelleet pelkästään maahanmuuttoa ja rasismia, vaan yleisesti yhteiskunnallisia asioita. Meidät liitetään usein maahanmuuttoa ja rasismia käsitteleviin aiheisiin, joten on kiva päästä välillä puhumaan muistakin asioista, Mahadura sanoo.

Vapaa-aika ja työ tiukasti yhdessä

Mahadura ja Özberkan viettävät vapaa-ajallaan paljon aikaa yhdessä, joten työasiat kietoutuvat muuhunkin elämään.

Yleensä parhaat ideat syntyvät työajan ulkopuolella. Kun mahdollinen aihe tai potentiaalinen haastateltava tulee mieleen, toiselle on päästävä kertomaan. Ideoita puidaan ja kirjataan ylös, vaikka olisi yhdessä päätetty viettää vapaapäivä.

– Aivot raksuttavat koko ajan Mahadura & Özberkania, Özberkan sanoo.

Välillä käy myös toisin päin. Kun pitäisi istua yhdessä alas ja kirjoittaa ylös ideoita, mieleen tulee äkkiä sata muuta asiaa, joista haluaa puhua ystävän kanssa.

Työn ja ystävyyden yhdistäminen kuitenkin toimii. Molemmat ovat kunnianhimoisia, eivätkä tee asioita helpoimman kautta. Luovan alan työntekijöillä on usein oma vahva visio työstään, mutta ohjelman aiheista ja näkökulmista kaksikon ei tarvitse vääntää juuri lainkaan.

– Me ajattelemme asioista samalla tavalla, Mahadura sanoo.

Mahadura ja Özberkan tietävät tekevänsä yhdessä töitä vielä pitkään. – Ajatuskin siitä, että tekisin yksin töitä, on outo, sanoo Mahadura.

Ystävän kanssa työ on enemmän kuin työtä

Ystävyyden parhaat puolet heijastuvat naisten työsuhteeseen. Hankalatkin työkeikat tuntuvat mielekkäiltä, kun ne saa tehdä parhaan ystävän kanssa. Merkittävät työtilaisuudet, kuten viime kesän Helsinki Pride -puistojuhlan juontaminen, tuntuvat vielä suuremmilta, kun ne saa jakaa rakkaan ihmisen kanssa.

FAKTA

• Susani Mahadura, 27 vuotta. Kotoisin Mikkelistä. Asuu Helsingissä. Opiskelee Metropoliassa radio- ja tv-tuotantoa.
  • Yagmur Özberkan, 29 vuotta. Muutti vanhempiensa kanssa pienenä Turkista Suomeen. Asuu Turussa. Valmistunut medianomiksi Lapin ammattikorkeakoulusta.
  • Juontavat yhdessä Mahadura & Özberkan -ohjelmaa Yle Puheella. Suora lähetys torstaisin kello 13.

– Sanotaan, että pitäisi olla sellainen työ, joka tekee onnelliseksi. Minulla on sellainen työ, ja yksi iso syy siihen on Yagmur, Mahadura kertoo.

Kaksikon mukaan ystävyys on yksi syy siihen, että he ovat päässeet niin pitkälle. Töihin on aina kiva mennä. Jos on huono päivä, toisesta saa voimaa jaksaa.

Mahadura ja Özberkan saavat usein palautetta, jossa ihmetellään, onko heidän välinen yhteytensä niin aitoa kuin he ohjelmassa ja somessa antavat ymmärtää.

– Voisi sanoa, että Mahadura & Özberkan on show’ta, Susani ja Yagmur on aitoa, Özberkan sanoo.