Radio Moreenin sähkeet 19.9. kello 17

Kansainvälinen teknologiatapahtuma Mindtrek käynnistyy huomenna Tampere-talolla. Tapahtuma tuo yhteen yritykset, julkishallinnon sekä opiskelijat. Tapahtumassa käsitellään tulevaisuuden teknologioita sekä digitalisaatiota. Tapahtumaan kuuluu kansainvälinen konferenssi, seminaareja ja työpajoja sekä kilpailu alan uusille innovaatioille. Mindtrek järjestetään jo kahdennenkymmenennen ensimmäisen kerran.

***

Tampereen seudun opiskelija-asuntosäätiö TOAS on päättänyt myöntää hyvityksen luteiden torjunnasta kärsineille opiskelijoille. Summa on Aamulehden mukaan noin 15-20 prosenttia kuukausivuokrasta. Toasin luteet nousivat puheenaiheeksi, kun säätiö kieltäytyi maksamasta korvauksia ludeongelmasta kärsineelle opiskelijalle. Ludeasunto sijaitsi Hämeenkadulla.

***

Härmälän entisen kaatopaikan kunnostus on valmistunut.  Kaatopaikalta poistettiin yli 70 000 kuutiota pilaantunutta maata. Voimakkaimmin pilaantuneet maa-ainekset toimitettiin Fortumin vaarallisen jätteen vastaanottokeskukseen Poriin. Kaivamisen yhteydessä löydettiu maali- ja liuotinjätettä sisältäviä tynnyreitä, jotka toimitettiin Pirkanmaan jätehuoltoon. Kunnostuksen jälkeen kaivanto on täytetty puhtaalla maalla. Alueelle suunnitellaan uusia kerrostaloja.

***

Suomalainen Terve oppiva -mieli tutkimus paljastaa, että yksinkertaiset mindfulness-harjoitukset voivat kohentaa mielenterveyttä ja helpottaa oppimista. Helsingin yliopiston ja Folkhälsanin tutkimuskeskuksen tutkimukseen osallistui 3500 koululaista. Oppilaista 75 prosenttia raportoi arvosanojensa parantuneen harjoitusten myötä. Harjoituksissa pyritään kiinnittämään huomiota omassa kehossa ja mielessä tapahtuviin asioihin.

***

Pääministeri Juha Sipilä kertoo, että Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö. Yksikön perustamisesta vastaavat Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto sekä Hanken. Sipilän mukaan yksikkö mahdollistaa suomalaisten taloustieteilijöiden nousun myös tulevaisuudessa maailman eturiviin. Pääministeri toteaa lisäksi, että yksikkö tekee yhteistyötä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolisten tekijöiden kanssa.