Radio Moreenin sähkeet 19.9. kello 16

Tampereen yliopiston tutkija Sami Borgin johtama Vaalikoneet 2020 -tutkimus on saanut Helsingin Sanomain Säätiöltä lähes 140 000 euron apurahan. Borgin tutkimus luo kuvauksen vaalikoneista ja niiden hyödyntämisestä eri vaaleissa. Tutkimuksen toteuttaa Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulu sekä journalismin, viestinnän ja median tutkimusyksikkö Comet. Apurahaa sai myös Cometin tutkija Laura Ahva. Hänen populistista vastamediaa koskeva tutkimushankkeensa sai 46 000 euroa.

***

Ylen Mot-ohjelma kertoo, että rakennusliikkeet ovat ohjailleet taustalla Tampereen rakennushankkeita. Esimerkiksi Tammelan stadionhanke sai alkunsa Lemminkäisen Janne Salosesta. Ohjelma kertoo myös demarivaltuutettu Atanas Aleksovskin roolista Muotialantien myynnissä. Hän toimi kaksoisroolissa päättäjänä sekä Kotilinnansäätiön toiminnanjohtajana. Säätiö vuokrasi tontin kaupungilta, vaikka sopimus tontin gryndaamisesta oli jo tehty. Aleksovski kiistää sopimuksen olemassaolon, mutta Motin mukaan asiakirjat todistavat hänen valehdelleen.

***

Tampereen pääkirjasto Metsossa järjestetään tänään kirjojen poistomyynti. Kirjasto myy pois aikuisten kauno- ja tietokirjallisuutta, cd-levyjä sekä lasten- ja nuorten kirjallisuutta. Tapahtuma kestää kello kahdeksaan asti. Kirjastojen verkkopalvelutoimituksen viestintäsuunnittelija Päivi Litmanen-Petsala kertoo, että kirjastojen yleisen laatusuosituksen mukaan kirjapoistojen ja uusien teosten määrä tulee olla vähintään kahdeksan prosenttia kirjaston kokoelmista. Näin varmistetaan hänen mukaansa kirjojen riittävä kierto.

***

Pääministeri Juha Sipilä kertoo, että Suomeen perustetaan uusi taloustieteen huippuyksikkö. Yksikön perustamisesta vastaavat Helsingin yliopisto, Aalto-yliopisto sekä Hanken. Sipilän mukaan yksikkö mahdollistaa suomalaisten taloustieteilijöiden nousun myös tulevaisuudessa maailman eturiviin. Pääministeri toteaa lisäksi, että yksikkö tekee yhteistyötä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolisten tekijöiden kanssa.

***

Terve oppiva mieli -tutkimus paljastaa, että yksinkertaiset mindfulnes-harjoitukset voivat kohentaa mielenterveyttä ja helpottaa oppimista. Folkhälsanin tutkimuskeskuksen ja Helsingin yliopiston tutkimukseen osallistui 3500 koululaista. Oppilaista 75 prosenttia raportoi arvosanojensa parantuneen harjoitusten myötä. Harjoituksissa pyritään kiinnittämään huomiota omassa kehossa ja mielessä tapahtuviin asioihin.