Hyppää pääsisältöön

TAMKin vuosikatsaus 2024: Koulutuksen katsaus

Koulutuksessa jatkui aktiivinen kehittämistyö, minkä ansiosta esimerkiksi keskeyttäneiden määrä on saatu laskuun kaikilla aloilla. Uusi opetussuunnitelma lisää opiskelijoiden yksilöllisempiä opintopolkuja. Valmistuneiden määrä jatkaa kasvuaan, ja TAMK on edelleen hyvin vetovoimainen opiskelupaikka. Sosiaali- ja terveysyksikköömme saimme yhteensä 200 lisäaloituspaikkaa vuosille 2024 ja 2025.

Aktiivinen kehittämistyö jatkui koulutuksessa

Uudet opetussuunnitelmat tulivat voimaan syksyllä 2024. Ne lisäävät opiskelijoiden valinnan mahdollisuuksia ja mahdollistavat yksilöllisempien opintopolkujen rakentamisen. Merkittävimmät muutokset liittyivät valinnaisiin ammattiopintoihin sekä sosiaali- ja terveysalan yhteisiin opintoihin. Opinnollistaminen ja työelämässä hankittu osaaminen on tehty näkyvämmäksi opetussuunnitelmatasolla.  

Uusia tutkinto-ohjelmia lanseerattiin ja kehitettiin työelämäntarpeisiin. Syksyllä 2024 aloitti suuhygienistikoulutus. Sairaanhoitajan, bioanalyytikon ja röntgenhoitajan koulutuksiin saimme yhteensä 200 lisäaloituspaikkaa vuosille 2024 ja 2025. Energiamurroksen johtamisen tutkinto-ohjelma (YAMK) kehitettiin työelämän tarpeisiin pohjautuen yhteistyössä Kajaanin ja Vaasan ammattikorkeakoulujen kanssa. Lisäksi kehiteltiin verkkopohjainen tietojenkäsittelyn tutkinto-ohjelma (AMK) yhteistyössä Vaasan ammattikorkeakoulun kanssa. 

Olympiakomitea myönsi Tampereen ammattikorkeakoululle (TAMK) Huippu-urheilijamyönteinen korkeakoulu -laatutunnuksen. Tunnus kertoo, että TAMK on sitoutunut urheilijamyönteisyyteen sekä opiskelijoiden tukemiseen huippu-urheilun ja opintojen yhdistämisessä. 

Opiskelijayhteistyötä on jatkettu aktiivisesti Tamkon kanssa. Vuoropuhelu on ollut toimivaa ja tuloksellista. Kiitokset Tamkolle hyvästä yhteistyöstä!

Valmistuvien määrä jatkoi kasvuaan 

Tutkintomäärät jatkoivat kasvuaan (3 %) ja YAMK-tutkinnoissa sekä opettajankoulutuksessa tavoitteet ylitettiin. Läpäisyä edistäviä toimenpiteitä jatkettiin kaikissa osaamisyksiköissä, ja keskeyttäneiden määrä on pitkään jatkuneen nousun jälkeen saatu laskuun kaikilla aloilla (12 %). Tutkintokoulutuksessa suoritettiin opintopisteitä enemmän kuin aiempina vuosina (yhteensä yli 475 000 op). Yli 60 opintopistettä suorittaneiden prosentuaalinen määrä nousi hieman kahteen edelliseen lukuvuoteen verrattuna. 

Suurin osa AMK-tutkinnon suorittaneista valmistuu edelleen tavoiteajassa, vaikka osuus laski hieman viime vuodesta ollen nyt 69,5 % (2023: 70,7 %).

Pedagoginen kehittäminen

Pedagoginen kehittämisohjelma tukee opettajia, opettajatiimejä ja osaamisyksiköitä pedagogisen osaamisen kehittymisessä. Ohjelman tueksi on laadittu pedagogiset periaatteet, jotka ovat oppimislähtöisyys, yhteisöllisyys ja osallistavuus, työelämän kehittämisasiantuntijuus ja kestävä tulevaisuus. Läpileikkaavana teemana on digitaalisuus.

Keskityimme vuonna 2024 opetussuunnitelmauudistuksen tukemiseen sekä osaamismerkkijärjestelmän toteuttamiseen ja kehittämiseen. Osaamismerkkejä on tehty noin 500, ja suosituin merkki on ollut Saavutettava opetus ja oppiminen. Käynnistimme myös ohjatun verkko-opeuksen kehittämisprosessin, jossa luodaan opettajien digipedagogisen tuen malli sekä laadukkaat verkkopohjaiset toteutukset. 

Koulutuksen ja oppimisen palveluiden kehittäminen jatkui

Koulutuksen ja oppimisen palveluissa edettiin tiimimäisessä työskentelymallissa ja uudet tiiminvetäjäroolit otettiin käyttöön. Yksikössä tehtiin vielä pieniä organisatorisia tarkennuksia vastuualueiden selkiyttämiseksi. Keskitetty lukujärjestystyö laajeni tekniikan koulutuksiin. Viimeisissäkin Koulutuksen ja oppimisen palveluiden palvelukokonaisuuksissa otettiin käyttöön palvelunhallintajärjestelmä (Efecte). Pääasiassa opiskelijoille suunnattujen palveluiden keskittäminen Palvelukadulle on auttanut opiskelijoita löytämään tarvittavat palvelut sujuvammin. 

Palaute  

Opiskelijoiden antama vuosipalaute (2. ja 3. vuosikurssin opiskelijat) parani kaikissa opinto- ja koulutuskysymyksissä, vaikka tutkinto-ohjelmakohtaista vaihtelua esiintyy. Valmistumisvaiheen palautteen osalta sekä AMK-tutkinnon suorittaneiden opiskelijoiden että YAMK-tutkinnon suorittaneiden opiskelijoiden palaute on yhä valtakunnallista keskimääräistä tasoa. AMK-tutkinnon suorittaneiden osalta TAMKin kokonaiskeskiarvo on hieman noussut viime vuodesta, YAMK-tutkinnon suorittaneiden osalta keskiarvossa on pientä laskua. 

Koulutuksessa pidetään huolta jokaisen opiskelijan yksilöllisestä oppimisesta ja varmistetaan, että työkalut työelämässä on kunnossa opintojen jälkeen.

Opiskelijan vuosipalaute, kätilön tutkinto-ohjelma

TAMKin vetovoima pitää pintansa 

AMK-tutkintoon johtavissa hakukohteissa yhtä aloituspaikkaa kohti oli keskimäärin yli neljä ensisijaista hakijaa. Tutkinto-opiskelijoita oli yhteensä 11 503, mikä on enemmän kuin edellisenä vuonna. AMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa opiskelijamäärä kasvoi ja YAMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa hieman laski. Ammatillisissa opettajankoulutuksissa oli 476 opiskelijaa. 

Kansainvälisiä tutkinto-ohjelmia on kaikilla aloillamme. Kansainvälisten tutkinto-opiskelijoiden määrä on jatkanut kasvuaan, mikä on linjassa strategiamme painopisteiden kanssa. Kansainvälisiä opiskelijoita oli vuonna 2024 yhteensä 1 122, joista EU/ETA-alueen ulkopuolelta tulevia oli 866. 

AMK-hakukohteista erityisen vetovoimaisia olivat vuonna 2024 muun muassa muusikko (musiikkiteatteri), ensihoitaja sekä oikeustradenomi. Erityisen ilahduttavaa oli liiketalouden tutkinto-ohjelman oikeustradenomin hakukohteen vetovoimaisuus. YAMK-hakukohteista vetovoimaisimpia olivat 2024 dataosaamisen ja tekoälyn (tradenomi YAMK sekä sosiaali- ja terveysalan YAMK) sekä terveysteknologian (sosiaali- ja terveysalan YAMK) tutkinto-ohjelmat.  

Kohti työelämää 

Heikentynyt työmarkkinatilanne näkyy myös valmistuneiden työllistymisessä.  Luvut ovat edelleen hieman laskeneet viime vuodesta. Valmistumisvaiheen palautekyselyyn vastanneista AMK-tutkinnon suorittaneista noin 68 %:lla oli työpaikka ja työllistyneistä lähes 71 % työllistyi Pirkanmaalle. YAMK-tutkinnoista valmistuneista reilu 84 % ilmoitti olevansa työssä, ja heistä noin 50 % työllistyi Pirkanmaalle. 

Ulkomaalaisista AMK-tutkinnon suorittaneista lähes 55 % on työllistynyt, ja heistä 84 % on työllistynyt Suomeen. Ulkomaalaisista YAMK-tutkinnon suorittaneista noin 54 % on saanut töitä, heistä reilu 52 % Suomesta. 

Kansainvälisten opiskelijoiden työllistymisen edistämiseksi on tehty monia kehittämistoimenpiteitä. Esimerkiksi yhteistyössä Tampereen kaupungin ja Tampereen yliopiston kanssa on palkattu yhteinen harjoittelukoordinaattori 2024 auttamaan harjoittelupaikkojen etsinnässä. 

Toimenpiteet opiskelijoiden tukemiseksi ja hyvinvoinnin parantamiseksi 

Uudet ohjauksen mallit otettiin käyttöön, ja aktiivinen sidosryhmäyhteistyö Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS), Tampereen kaupungin ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa jatkui tiiviinä. Loimme TAMK-tasoiset toimintatavat yksilöllisiin opiskelujärjestelyihin, ja henkilöstöä koulutettiin saavutettavuudesta sekä yksilöllisistä opiskelujärjestelyistä.

Pidän TAMKissa opiskelustani. Hienoa huomata, miten monipuolisesti siellä on huomioitu erilaisten opiskelijoiden tarpeet.

Uuden opiskelijan palaute, rakennustekniikan tutkinto-ohjelma

Koulutuksen avainluvut

TAMKista valmistui yhteensä 2255 opiskelijaa.
Ammatillisesta opettajankoulutuksesta valmistui 254 opiskelijaa.

Nostoja koulutuksen vuodesta 2024

Tutustu TAMKin koulutustarjontaan