Sofia Tähtinen: ”Kestävä kehitys ja tulevaisuuden ekologiset tuotteet kiinnostavat”

Julkaistu 28.8.2019
,
päivitetty 7.9.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Sofia Tähtinen_biotuotekniikka_tarina
Sofia Tähtinen opiskelee TAMKissa biotuotetekniikkaa. ”Biotuotetekniikan koulutus jäi mieleeni, kun katselin koulutustarjontaa eri puolilla Suomea, sillä koulutuskuvauksessa painotettiin heti aluksi kestävää kehitystä.”

Kuka olet?

Olen tamperelainen 21-vuotias nainen, jota kiinnostaa kestävä kehitys ja tulevaisuuden ekologiset tuotteet ja niiden kehittäminen.

Miten kiinnostuit biotuotetekniikan opinnoista?

Olen ollut pitkään kiinnostunut kierrättämisestä ja ympäristöystävällisempien tuotteiden suosimisesta, joten ala kuulosti mielenkiintoiselta. Suurta paloa en heti opintojen alussa tuntenut, mutta nyt kun olen opiskellut vuoden, voin sanoa olevani tyytyväinen koulutusvalintaani. Minulla on vahva pohja matikasta, mutta fysiikka ja kemia ovat jääneet lukiossa vähemmälle. Kyseiset aineet ovat tuottaneet minulle lisätyötä, mutta olen pärjännyt hyvin itsenäisen opiskelun ja oppimisen kanssa.

Millaista opiskelu on ollut tähän asti?

Keväällä ollut Talenttitehdas-opintojakso, entinen Kykylaakso, oli hyvin laaja ja opettavainen opintokokonaisuus. Se eroaa muusta koulutuksesta, sillä teimme paljon ryhmätöitä ja raportteja. Aiheet olivat itseäni kiinnostavia ja opiskelu sujui moitteettomasti tiimissäni.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on?

Haluaisin tulevaisuudessa olla mukana kehittämässä parempia vaihtoehtoja esimerkiksi muoville ja vähentää hiilijalanjälkeä jopa kuluttajien huomaamatta pakkauksissa. Todennäköisesti jatkan maisterikoulutukseen opiskeluiden päätyttyä, mutta koulutussuunta ja koulu ovat vielä auki minun kohdallani. Kun pääsen perehtymään opintojen aikana paremmin vielä paperiin ja selluun, pystyn miettimään tulevaisuuttani pidemmälle.

Mitä sanoisit niille, jotka pohtivat hakemista biotuotetekniikan tutkinto-ohjelmaan?

Jos sinua kiinnostaa kestävä kehitys, puun tulevaisuus uusissa innovaatioissa ja opiskelu insinöörialalla, on biotuotetekniikka oiva valinta. Haku on helppoa, ja matikan osaamisella on jo vahva pohja päästä läpi pääsykokeista. Hyvä on kuitenkin paneutua varsinkin ennakkomateriaaliin. On hienoa, että alaa voi hakea opiskelemaan myös syksyn haussa, jos ei esimerkiksi halua heti lukion tai armeijan aikaan hakea keväällä.

Tutustu biotuotetekniikan tutkinto-ohjelmaan

Kuva: Saara Lehtonen