Hyppää pääsisältöön

Pasi Sydänlammi: Osaamisen kehittäminen näkyy liiketuloksessa

Julkaistu 1.12.2021
,
päivitetty 3.10.2023
Tampereen yliopisto
Pasi Sydänlammi
Kovan kasvun yritykselle oppiminen ja osaamisen kehittäminen ovat menestystekijöitä. Pasi Sydänlammi luottaa osaamiseen ja hänen johtamansa Oma Säästöpankki Tampereen yliopistoon koulutuskumppanina.

Oma Säästöpankin toimitusjohtaja, hallintotieteiden maisteri Pasi Sydänlammi on itsekin Tampereen yliopiston alumni. Urheilulukion jälkeen kotikaupungin yliopisto valikoitui jatko-opiskelupaikaksi, vaikka selkeää uratoivetta ei vielä ollut.

-  Päädyin aikoinaan opiskelemaan hallintotieteitä, pääaineena julkisoikeus. Se oli valittu Suomen akatemian huippuyksiköksi, mikä sai lopullisesti innostumaan siitä muutaman eri vaihtoehdon väliltä. Erityisesti finanssipuoli ja tilintarkastus vetivät puoleensa, Sydänlammi kertoo.
 
Maisteriopinnot Sydänlammin suoritti 1996-2000. Vuonna 2007 hän aloitti toimitusjohtajana Töysän Säästöpankissa, joka pian yhdistyi Kuortaneen Säästöpankkiin. Seurasi lisää yhdistymiskuvioita, joiden kautta syntyi Oma Säästöpankki, tuttavallisemmin OmaSp. Nyt kyseessä on yli 40 kertaa suurempi, Helsingin pörssin päälistan menestyvä yhtiö ja valtakunnallinen toimija 35 konttorilla ja yli 300 työntekijälllä.

Jatkuva oppiminen menestystekijänä

OmaSp on voimakkaasti ja nopeasti kasvava yritys, jonka toiminta perustuu henkilöstön asiantuntemukseen. Ajan tasalla oleva osaaminen on Sydänlammin mukaan yksi edellytys kasvulle:

- Vauhdikkaaseen kasvuun liittyy aina jonkin verran kasvukipuja. Lisäksi toimimme maanlaajuisesti ja Suomeen mahtuu monenlaisia kulttuureja. Yrityksen ja liiketoiminnan kasvaessa pitää organisoitua uudella tavalla ja oppia näkemään ja tekemään asioita eri tavoin. Se vaatii henkilöstöltä oppimiskykyä ja työnantajalta toimenpiteitä sen tukemiseksi.

Sydänlammi kokee myös henkilökohtaisesti tärkeänä kehittää osaamistaan. Hän on työuransa aikana suorittanut MBA-tutkinnon ja neljä vuotta sitten myös Executive Advanced Management -ohjelman Harvard Business Schoolissa.

- Välillä on vähän ravisteltavakin itseään hereille ja jaettava näkemyksiä. OmaSp:n kasvaessa aloimme pohtia yrityksessä, miten huolehtia henkilöstön osaamisen kehittämisestä ja jatkokoulutuksesta. Meillä oli tuolloin jo useampia työntekijöitä tekemässä MBA-tutkintoja eri yliopistoissa, ja halusimme systematisoida henkilöstökoulutuksia, Sydänlammi kuvaa.

OmaSp halusi oman koulutusohjelman, jossa yrityksen kulttuuri ja olemassa oleva tieto kulkisi vahvasti mukana.

- Halusimme meille räätälöitävän oman ohjelman, jossa ei vain kuunnella ulkopuolisia luennoitsijoita ja käydä valmista kokonaisuutta. Kävimme keskusteluja monissa eri yliopistoissa. Oli tärkeää löytää koulutuskumppani, jolla on sama jaettu ymmärrys siitä, että tässä jaetaan myös meidän olemassa olevaa osaamista. Ihminen myös oppii opettaessaan, Sydänlammi kertoo.
-  Tampereen yliopiston kanssa vakuutti kattava osaaminen ja yhteinen näkemys syntyi helposti. Keskeinen sijaintikin on meille hyvä.

OmaSp:n ja Tampereen yliopiston Jatkuvan oppimisen palveluiden kanssa muotoutui lopulta OmaSp Master -koulutusohjelma. Nyt jo kaksi kertaa toteutettu OmaSp Master on hybridimalli, jossa yliopiston opettajien ja kouluttajien lisäksi OmaSp:n asiantuntijat ja esihenkilöt ovat keskeisessä roolissa.  

Omat työntekijämme kouluttajina ovat tärkeitä uniikin yrityskulttuurimme viemisessä eteenpäin. Samalla tunnistamme ettei kaikki viisaus asu meissä; siksi halusimme akateemisen maailman tietoa ja riippumatonta näkemystä. Yhdistämällä nämä syntyi oma koulutuspolkumme.

OmaSp Masterin osallistujat tulevat erilaisista tehtävistä, eri puolilta Suomea. Sydänlammin mukaan heitä yhdistää potentiaali ja aito halu lähteä kouluttautumaan lisää ja kehittämään itseään.

- Ohjelman kautta saa lisää työkaluja omaan tekemiseen ja sen kehittämiseen. Nyt voi jo todeta sen oleva oma brändi talon sisällä, ja hakijoita riittää. Tähän koulutukseen on valikoitunut sellaisia, joilla ei välttämättä ole korkeakoulututkintoa, ja koulutus opettaakin myös tiedon hankintaa, jalostamista ja soveltamista, Sydänlammi avaa.

OmaSp:n henkilöstössä on monipuolisista taustoista tulevia ihmisiä, kuten asiakkaitakin. Toisaalta laaja toimialue ja pitkät etäisyydet tuovat siiloutumisen riskejä.

- Taustojen moninaisuus on hyvä asia. Koulutuksessa kohdataan kollegoita laajasti eri toiminnoista, mikä lisää avoimuuden kulttuuria ja tiedonvälitystä. OmaSp Masterissa tapahtuvissa kohtaamisissa opitaan toisilta paljon, ja se edesauttaa myös etänä tapahtuvaa yhteistyötä myöhemmin, Sydänlammi avaa.

Kohtaamiset tekevät asiakaskokemuksen

Pankki- ja finanssisektorilla tehdään töitä merkittävien asioiden parissa. Ajantasaista osaamista on oltava niin ihmisten kohtaamisessa kuin pankkialan ydinasioissa kuten juridiikassa ja laskentatoimessa. Asiakaskokemus on tärkeä osa onnistumista.

-  Ajattelen hyvin suoraviivaisesti jatkuvasta oppimisesta. Osaaminen ja henkilöstön kyvykkyys on aivan kriittinen menestystekijä. Ja tässä on katsottava pidemmälle kuin kvartaaleittain. Hyvään asiakaskokemukseen tarvitaan hyvää fiilistä organisaatiossa. Työelämän vaateet ovat kovat, henkilökohtaisetkin asiat vaikuttavat, ja asiakaskohtaamisissa on silti oltava positiivinen. Kohtaaminenkin on taito, jota perinteinen koulutusjärjestelmämme ei suoraan opeta, Sydänlammi pohtii.

OmaSp Master -koulutukset eivät ala perättäin, vaan välissä tuodaan oppeja käytäntöön ja kartoitetaan ajankohtaisia koulutustarpeita. Viimeisin päättyi juuri alkuvuodesta 2021 ja seuraava alkaa vuoden 2022 puolella. Pankkialan muutokset ja haasteet ovat tällä hetkellä vahvasti digitalisoitumiseen liittyviä

-  Meidän oma uniikki lähestymiskulmamme on, miten yhdistämme kasvokkaiset kohtaamiset digitaalisiin työkaluihin. Asiakkaamme arvostavat, ettei heitä pakoteta muotteihin. Digitaalisuuden ohella on muistettava vuorovaikutus ja inhimillisyys, Sydänlammi muistuttaa.

Yrityksen tarjoama koulutus on yksi vetovoima- ja sitouttamistekijä henkilöstölle, muiden etujen ja esimerkiksi henkilöstöannin lisäksi.

-  Ihmiset joilla on motivaatiota ja halua panostaa uraansa, haluavat olla voittavassa joukkueessa. Se on iso juttu sitoutumisen kannalta. Koulutuksen osallistuneet saavat  viimeisimmät tiedot ja taidot ja lisäksi uskoa itseensä sekä rohkeutta tarttua asioihin onnistumisten kautta. Samalla totta kai on mahdollisuuksia edetä organisaatiossa, kun yritys kasvaa, Sydänlammi sanoo.

Kasvuvauhti pysyy OmaSp:ssa kovana. Sydänlammi odottaa innolla myös tulevia oppimisen paikkoja. Jossain vaiheessa seuraava oppimisen irtiotto on toimitusjohtajallekin mahdollinen, kuten aiemmin Harvardissa.

- Meillä on hurjan mielenkiintoinen tilanne ja kova kehitystahti yrityksessä. On varmistettava ettei itsekään jämähdä paikoilleen, Sydänlammi päättää.


OmaSp lyhyesti

  • 35 konttoria Helsingistä Ouluun
  • yli 150 000 asiakasta
  • noin 330 työntekijää
  • Tase noin 5 miljardia euroa
  • Helsingin pörssin päälistalla 30.11.2018 lähtien

Teksti: Annamari Karjalainen