Kokemuksia

Päivi Mäkelä: Odottiko sinua loman jälkeen työpaikalla umpisolmu?

Oliko loma muuten mukava paitsi niinä hetkinä, kun mieleesi nousi tilanne työpaikalla? Tuntuiko silloin rinnassa kylmä möykky? Yrititkö saman tien työntää ajatusta pois: vielä on lomaa jäljellä, vielä ei tarvitse ajatella asiaa.

Tuntuuko siltä, että kaikkea on jo yritetty ja mikään ei ole oikein toiminut? Tuntuuko siltä, että kaikkien katseet kohdistuvat sinuun tyyliin: ”pomo, sun pitää ratkaista tää juttu, muuten ei mistään tule mitään”? Onko työyhteisöön repeytynyt railo, joka tuntuu vain kasvavan?

Kuulostaako tutulta? Jos kuulostaa, voi vähän lohduttaa tietää, että et ole ainoa huolesi kanssa. Tutkimusten mukaan esihenkilöiden ajasta melkein puolet menee konfliktien selvittelyyn. Konfliktit sinänsä eivät ole paha asia, niitä kuuluukin olla. Huonoa on se, jos niitä ei saada ratkottua. Tässäkin pätee vanha totuus: kun asiat pitkittyvät, ne helposti mutkistuvat.

Konfliktit syövät aikaa ja painavat mieltä

Konfliktit haastavat paitsi työyhteisöä myös esihenkilöitä. Ne vievät paljon aikaa, joka olisi hyvä käyttää muuhun. Pitkittynyt konflikti voi tuoda mieleen ajatuksen, olenko sittenkään hyvä johtaja/esihenkilö, onko johtaminen sittenkään minun juttuni. Työyhteisössä konfliktit tarkoittavat usein lisääntyviä sairauslomia ja toiminnan tehokkuuden vähenemistä.

Joskus kannattaa yrittää kiertää vuori sille kiipeämisen sijaan

Kun tuntuu siltä, että omin voimin kaikki mahdollinen on jo tehty, kannattaa kokeilla jotain muuta. Hyvä vaihtoehto on ottaa mukaan kättä pidempää organisaation ulkopuolelta. Työyhteisösovittelu on toimiva tapa olla yhteisessä pöydässä osapuolten kanssa ja yrittää luoda sopua. Sovittelu on konkreettinen ja tehokas prosessi, jossa kaikki osapuolet tulevat kuulluiksi ja kunnioittavasti kohdelluiksi.

Sovittelu on esihenkilölle mahdollisuus riisua ratkaisijan viitta hetkeksi päältään ja olla mukana omana itsenään ilman paineita. Sovittelun jälkeen asia palautuu takaisin arkeen: esihenkilö ottaa pallon ja omalta osaltaan pitää huolta siitä, että sopu säilyy jatkossa paremmin. Sama vastuu on kaikilla muilla mukana olleilla osapuolilla. Sovittelussa opitaan jatkoa varten, sillä taidot kuunnella ja ottaa asioita esiin vahvistuvat.

Ota yhteyttä, niin voidaan yhdessä rakentaa sopua konfliktin tilalle.

Kirjoittaja: Päivi Mäkelä

Räätälöimme organisaatioille Työyhteisösovittelua - lue lisää!

Ota yhteyttä

Lue lisää asiantuntijoidemme tarinoita