Kirsi Kaivonen: Sairaanhoitajana työskennellään ihmisten parissa

päivitetty 13.12.2019
Tampereen ammattikorkeakoulu
Ensihoitaja Kirsi Kaivonen
Kirsi Kaivonen valmistui sairaanhoitajaksi vuonna 2005. Vaikka Kaivonen on työskennellyt pitkään ensihoidon parissa, on hän ehtinyt uransa varrella tutustua moniin eri hoitoalan tehtäviin. "Oma koulutukseni on taannut minulle urapolun, jota voin tyytyväisenä ja ylpeänäkin muistella. Olen päässyt töihin aina sinne, minne olen halunnut ja saanut hienoja kokemuksia hoitajan työstä", hän kertoo.

Kuka olet?

Olen Kirsi Kaivonen, 36-vuotias ensihoitaja, kaupunginvaltuutettu ja kahden lapsen äiti Tampereelta. Työskentelen hoitotason ensihoitajana ja lääkintäesimiehen varahenkilönä Pirkanmaan pelastuslaitoksella, jossa olen aloittanut vuonna 2006. Työt ensihoidossa aloitin kuitenkin jo keväällä 2002.

Mitä opiskeluajoista jäi mieleen?

Opiskelin 2000-luvun vaihteessa lähihoitajaksi, ja pääsin heti valmistuttuani ambulanssiin töihin. Minulle se oli unelmien täyttymys. Lisäksi alusta asti oli itsestään selvää, että halusin opiskella lisää. Opintohaaveissa tosin tasapainotteli sekä jatkaminen sairaanhoitajaksi että ihan toinen polku; haku poliisikouluun. Hoitoala vei kuitenkin mennessään ja silloinen PIRAMK kutsui sairaanhoitajaopintojen merkeissä.

Opinnot PIRAMKissa alkoivat PBL (Problem Based Learning) -metodilla ja olimme niin sanottua pilottivuosikertaa. Aluksi se tuntui todella vieraalta tavalta opiskella, tosin opiskeluaikanamme sekä opetustapa että koko PBL vielä hioutuivat. Kolme ja puoli vuotta vierähtivät nopeasti ja valmistuin vuonna 2005 sairaanhoitajaksi lasten ja nuorten hoitotyöhön suuntautuneena. Opiskeluajoista jäi mieleen hyviä muistoja sekä tietysti sain paljon rakkaita ystäviä!

Mihin opinnoissa kannattaa panostaa?

Opiskelu on ajoittain aika raskastakin. Kannattaa siis panostaa asioihin, joista on kiinnostunut ja joista saa lisää motivaatiota. Opiskelun ja vapaa-ajan yhdistäminen, sekä ennen kaikkea niiden tasapainottaminen, on tärkeää. Sairaanhoitajaopintoihin sisältyy paljon käytännön harjoittelua, ja harjoittelujaksoihin kannattaa aina lähteä reippaalla ja positiivisella asenteella. Harjoittelupaikka voi tulevaisuudessa olla työpaikkasi!

Millaisissa työtehtävissä olet toiminut?

Opintojen aikana tuli keikkailtua monessakin paikassa, mutta työskentelin myös säännöllisesti ambulanssissa koko sairaanhoitajakouluaikani. Lisäksi sairaanhoitajaopintoihin kuulunut kehittämistehtävä avasi minulle paikan lähihoitajakoulutuksen tunti- ja luento-opettajana. Pidin opettajan työstä valtavasti ja ohjaan nykyäänkin opiskelijoita mielelläni. Vaikka päätyöni on aina ollut ensihoidossa sairaalan ulkopuolella, olen urani varrella käynyt kurkkaamassa sairaanhoitajan työtä muun muassa vastasyntyneiden parissa, ensiavussa ja teho-osastolla.

Oma koulutukseni on taannut minulle urapolun, jota voin tyytyväisenä ja ylpeänäkin muistella. Olen päässyt töihin aina sinne, minne olen halunnut ja saanut hienoja kokemuksia hoitajan työstä. Alun keikka- ja pätkätöistä huolimatta, voin myös olla onnellinen siitä, että työtä on aina omalla kohdallani riittänyt. Toisaalta oma uravalintani ensihoidossa vaatii jatkuvaa ammattitaidon ylläpitoa sekä säännöllistä lisä- ja täydennyskouluttautumista.

Mitä vinkkejä antaisit sairaanhoitajakoulutuksesta kiinnostuneille?

Sairaanhoitajakoulutusta voisin suositella kenelle tahansa, jos työ terveyden- ja/tai sairaanhoidon parissa kiinnostaa. Sairaanhoitajan ammatti on hyvin monipuolinen ja koulutus tarjoaakin lukemattoman määrän vaihtoehtoja, joista varmasti jokainen löytää oman polkunsa. Sairaanhoitajana työskennellään ihmisten parissa, joten oma persoona on erityisen tärkeä työkalu. On kuitenkin hyvä muistaa, ettei ole olemassa yhtä muottia tai kaavaa siitä, millainen on hyvä hoitaja. Työympäristöt ja potilaat ovat erilaisia, niin pitää hoitajienkin olla. Rohkeasti vaan hakemaan!

Tutustu tarkemmin:

Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, päivätoteutus