Historia, filosofia ja kirjallisuustiede

SijaintiYhteiskuntatieteiden tiedekunta, 33014 Tampereen yliopisto
Käyntiosoite: Pinni B 3., 4. ja 5. krs, Kanslerinrinne 1

Historian, filosofian ja kirjallisuustieteen yksikköön (Hifi) on koottu Yhteiskuntatieteiden tiedekunnan (SOC) humanistisen alan tutkimus ja opetus. Yksikön kolme oppiainetta eli historia, filosofia ja kirjallisuustiede tekevät korkeatasoista kansainvälistä tutkimusta ja antavat siihen perustuvaa opetusta. Yksikössä toimii useiden projektien lisäksi Suomen akatemian rahoittama HEX - Kokemuksen historian huippuyksikkö ja kaksi tutkimuskeskusta: Narrare - Monitieteisen kertomuksen tutkimuksen keskus ja Tampere Centre for Classical, Medieval and Early Modern Studies (TRIVIUM).

Historian, filosofian ja kirjallisuustieteen yksikkö tarjoaa kandidaatti-, maisteri- ja tohtoritason koulutusta. Yksikössä toimii kolme tutkinto-ohjelmaa, Filosofian, Historian ja Kirjallisuustieteen tutkinto-ohjelmat, joissa jokaisessa on kandidaatti- ja maisteriohjelma. Aineenopettajan koulutusta annetaan historian, filosofian, elämänkatsomustiedon ja kirjallisuuden oppiaineissa. Tohtorikoulutus järjestetään Filosofian, Historian ja Kirjallisuustieteen tohtoriohjelmissa.

Hifi-yksikkö on Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen oppiainekokonaisuus, ja sen opettajat ovat alojensa tunnettuja ja tunnustettuja asiantuntijoita. Yksikön asiantuntemus kohdistuu niin historiaan, nykyhetkeen kuin filosofian ajattomiin kysymyksiin.