Hyppää pääsisältöön

Etätyön johtamisessa tarvitaan myötätuntoa ja selkeitä toimintaohjeita

Julkaistu 26.3.2020
,
päivitetty 30.3.2020
Tampereen ammattikorkeakoulu
Koronavirusepidemian aikana kotitoimisto jaetaan usean perheenjäsenen kesken, mikä asettaa haasteita työn tekemiseen.
Koronavirusepidemian vuoksi monet opiskelijat ja työntekijät ovat uudenlaisessa tilanteessa, kun etätyöskentelyjakso jatkuu useamman työviikon verran. Kotitoimistolla työnteko on vaativaa ja luovia ratkaisuja tarvitaan esimerkiksi työtilojen jakamisen ja työergonomian suhteen. Myös esimiehet kohtaavat uudenlaisia johtamishaasteita, kun työntekoa ja tiimejä johdetaan täysin etänä.

Etätyön tekeminen voi olla haastavaa monin eri tavoin. Kotitoimistossa työergonomia on vain yksi monista työnteon sujuvuuteen ja työhyvinvointiin vaikuttavista asioista. Erityisesti nyt, kun kotitoimisto saatetaan jakaa muiden etäopintoja tai -töitä tekevien kanssa, mahdollisuudet työn imuun pääsemiseen saattavat vähentyä, kun erilaisia keskeytyksiä tapahtuu tämän tästä.

 Töihin tai luennoille lähteminen on monille myös henkilökohtaisen arkirytmin perusta. Työnohjaustakin TAMKissa opettava Carolina Pajula kertoo, että pitkien etätyöjaksojen aikana rutiinien ja arkirytmin merkitys korostuu. Hän neuvoo luomaan hyviä aikatauluja, joista pitää kiinni etätyöjakson aikana. Selkeän vuorokausirytmin puutos näkyy suoraa jaksamisessa.

– Opiskelijani kuvaavat vuorokausirytminsä muutoksia haasteina. Nyt on aikaa uppoutua ja valvoa, kun on paljon etätyöskentelyä, joka ei ole ajankohtaan sidottua. Rytmin sekoittuminen saa aikaan väsymystä. Carolina kuvailee.

Etätyöt asettavat myös esihenkilöille uudenlaisia haasteita. Joissain organisaatioissa etätyötä on saatettu tottua tekemään esimerkiksi yhden työpäivän verran viikossa Suurimassa osassa kuitenkin nykyinen tilanne on varsin vieras ja se asettaa esimiehen johtamistaidot koetukselle uudella tavalla, kun kasvokkainen vuorovaikutus jää puuttumaan.

Carolinan mukaan johtamisen osalta kaivataankin nyt varmasti myötätuntoa, ripeitä päätöksiä ja selkeitä toimintaohjeita.

– Minulla on juuri parhaillaan yksi johtaja opettamassa tuottajia etänä media-alan johtamiseen liittyen. Hän kuvaa tilannetta niin, että nyt kaivataan vain nopeata reagointia eri tilanteisiin, kun pitkäjänteisiä suunnitelmia on haastavaa tehdä.

Etätyötä tehtäessä työntekijän oma vastuu ja päätöksenteko lisääntyy. Esimieheltä kuitenkin odotetaan aktiivista osallistumista virtuaalisesti toimivien tiimien työntehtävien organisointiin ja tiimin ylläpitoon. Esimiehen tärkeimpiin tehtäviin kuuluukin tiimin koheesion ylläpitäminen, sillä ihmisillä on luontainen tarve tuntea yhteenkuuluvuutta. Monesti etänä työskenneltäessä tunne työyhteisöltä saatavasta tuesta puuttuu, mikä vaikuttaa työssäjaksamiseen.

Epävarmassa tilanteessa kannattaa muistaa huolehtia omasta hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Alta löydät lyhyen vinkkilistan, johon on koostettu neuvoja työhyvinvoinnista huolehtimiseen.

Miten huolehtia työn sujuvuudesta ja omasta jaksamisesta etätyöjaksolla:

  • Erota työaikasi vapaa-ajastasi. Tee itsellesi selkeä aikataulu, johon voit sitoutua ja pidä kiinni normaalista arkirytmistäsi.
  • Pyri järjestämään itsellesi päivittäin keskeytyksettömiä työhetkiä, jolloin keskityt yhteen asiaan. Aikaansaamisen tunne on monesti ratkaisevaa työn mielekkyyden kannalta.
  • Kotitoimistossa työergonomia asettaa haasteita. Muista taukojumppa myös kotona.
  • Uuteen tilanteeseen aletaan vasta sopeutua, joten ole kärsivällinen itseäsi ja muita kohtaan.
  • Kerro kokemistasi haasteista työkavereillesi tai esihenkilöllesi. Työyhteisön tuki on entistä tärkeämpää poikkeuksellisen työjakson aikana.
  • Osallistu tai järjestä tiimisi kanssa säännöllisesti palavereita, joissa sovitte työtehtävistä ja rupattelette tavallisistakin asioista. 

 

Lue myös Carolina Pajulan vastaamasta Työnohjaajakoulutuksesta: "Työnohjaaja osaa kuunnella, kysyä ja kyseenalaistaa"