Alumnimme Soilikki Kotanen: Kemianalalla pääsee parantamaan maailmaa

,
päivitetty 14.5.2024
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto
Kiilto Oy:n RDI Director Soilikki Kotanen on materiaalitekniikan diplomi-insinööri ja väitöstutkija, joka pitää kemianalaa hyvänä paikkana niin salapoliisityöhön kuin maailmanparannukseenkin. Vaikka kemianteollisuudesta puhutaan toisinaan negatiiviseen sävyyn, Soilikki kokee sen nimenomaan hyväksi paikaksi tehdä maailmasta terveellisempi ja turvallisempi paikka.

Tuotekehitys on salapoliisityötä

Soilikki Kotanen työskentelee tuotekehitysjohtajana kemianteollisuuden ratkaisuihin erikoistuneessa Kiillossa. Kiillolla kehitetään ja valmistetaan tuotteita rakentamiseen, teollisuuden liimoihin ja palonestoon, ammattihygieniaan sekä kuluttajatuotteisiin. Soilikki vetää rakentamisen ja teollisuuden liimojen ja paloneston tuotekehitystä Kiilto Groupilla.

Soilikin vastuualueisiin kuuluvat muun muassa Kiillon strategisten tavoitteiden vieminen tuotekehitykseen, tuotekehityksen tutkimuslinjat ja niiden rahoitus sekä kokonaisvastuu 40 hengen tuotekehitystiimistä, joista osa raportoi suoraan Soilikille tai on suoria alaisia. Soilikki kuuluu myös yrityksen johtoryhmään.

Vaikka työtä on paljon ja päivät ovat kiireisiä, hän kertoo nauttivansa arjestaan.

– Olen viihtynyt Kiillolla ja tuotekehityksessä todella hyvin. Työ on kiinnostavaa, sillä tykkään ideoida, pohtia strategisia asioita ja miettiä tulevaisuutta. On myös kiva olla mukana etsimässä ratkaisuja selkeisiin haasteisiin. Olen kova salapoliisitarinoiden fani, ja kemiallisten arvoitusten ratkaiseminen on minusta vähän kuin Sherlock Holmesin tai Hercule Poirot’n työtä, Soilikki kertoo.

Työ on kiinnostavaa, sillä tykkään ideoida, pohtia strategisia asioita ja miettiä tulevaisuutta. On myös kiva olla mukana etsimässä ratkaisuja selkeisiin haasteisiin. Olen kova salapoliisitarinoiden fani, ja kemiallisten arvoitusten ratkaiseminen on minusta vähän kuin Sherlock Holmesin tai Hercule Poirot’n työtä.

Soilikki Kotanen, RDI Director, Kiilto Oy

Ennen Kiiltoa Soilikki oli lähes kymmenen vuoden ajan töissä materiaaliasiantuntijana ja vanhempana suunnitteluinsinöörinä Nokialla ja Microsoftilla.

Kemiaa on kaikkialla

Kemianteollisuuden tulevaisuudennäkymiin kuuluu Soilikin mukaan monia mielenkiintoisia kehityskulkuja. Yksi vahva teema, jota Kiillollakin parhaillaan tutkitaan SUPER Healthy Buildings -hankkeessa, on rakennetun ympäristön ympäristöystävällisyys. Tavoitteena ovat vähähiiliset ratkaisut, tai jopa hiilinegatiiviset, mikä on rakentamisessa varsin haasteellinen tavoite.

– Meillä uskotaan vahvasti ekosysteemiajatteluun, sillä kiertotalous vaatii toimiakseen monia tahoja. Uskon vahvasti monialaosaamiseen, jossa on keskeistä keskittyä myös alojen välisiin rajapintoihin, jotta kaikki puhuvat samaa kieltä. Tärkeä osansa on myös lainsäädännöllä, sillä se ohjaa yritysten toimintaa, Soilikki toteaa.

Työnsä ohella Soilikki edistää myös kemianalaan liittyvää väitöstutkimusta. Hänen aiheenaan on isosyanaattivapaa polyuretaani liimasovelluksissa. Monikäyttöistä polyuretaania käytetään muun muassa liimana, ja sitä löytyy myös kengänpohjista. Isosyanaattien käyttöön on kuitenkin tullut rajoituksia, sillä niillä on todettu olevan mahdollisia haittavaikutuksia terveydelle.

– Vaihtoehtoinen kemia ei ole täysin ongelmatonta, ja omankin tutkimustyöni perimmäisenä tavoitteena on parantaa käyttäjäturvallisuutta. Kemiaa on kaikkialla, joten me olemme avainasemassa ratkaisemassa monia haasteita.

Yliopistolta jäi hyvät eväät ja ekskutytöt

Materiaalitekniikan diplomi-insinööriksi valmistunut Soilikki kokee saaneensa Tampereen yliopistolta hyvät eväät kemianteollisuuden tehtäviin. Toisena mahdollisena opintosuuntana hänelle olisi ollut psykologia, sillä Soilikki kertoo pitävänsä paljon ihmisistä.

– Tekniikka vei minut kuitenkin mukanaan, ja viihdyin Tampereella todella hyvin. Opetus oli hyvää ja minulle jäi hyvä fiilis omasta valmiudestani työelämään.

Soilikki Kotanen, RDI Director, Kiilto Oy

Soilikin matkaan jäi yliopistolta myös pysyviä ystävyyssuhteita. Tiivis seitsenhenkinen opiskelukaveriporukka eli ”ekskutytöt” kokoontuu edelleenkin kerran kuukaudessa ja tekee matkoja yhdessä. Takana on esimerkiksi kolmen viikon matka Australiaan sekä juhlareissu Kosin saarelle, kun yhteisistä opinnoista tuli täyteen 20 vuotta.

– Olen ylpeä taustastani Tampereen yliopiston alumnina, se on osa identiteettiäni. Uskon tehneeni elämässä muutamia ratkaisevan tärkeitä päätöksiä, ja Tampereelle hakeminen oli yksi niistä. En ole katunut sitä hetkeäkään.

INFOLAATIKKO

Alumnin nimi: Soilikki Kotanen

Tutkinto ja pääaine: diplomi-insinööri, materiaalitekniikka

Valmistumisvuosi: 2002