Alumnimme Margarita Khartanovich: Startup-yritysten auttaminen on kuin palapelin kokoamista

Julkaistu 12.12.2022
,
päivitetty 12.12.2022
alumni_margarita
Margarita Khartanovich on markkinoinnin ammattilainen ja tohtoriopiskelija, joka auttaa työkseen tamperelaisia startup-yrityksiä kasvamaan ja menestymään. Margarita on startup-talo Platform6:n markkinointipäällikkö, ja hän kokee tehtävänsä sekä vaativaksi että erittäin inspiroivaksi. Suomessa Margarita arvostaa erityisesti työnteon ja elämisen vapautta ja joustavuutta – sekä vieraanvaraisia ihmisiä.

Margarita on ollut Platform6:n palveluksessa kesäkuusta 2021 alkaen, eli lähes sen perustamisesta asti. Hän nauttii työssään muun muassa siitä, ettei kukaan aseta sille selkeää, tiukkaa rakennetta. Kaikki saavat tehdä työnsä omalla tavallaan, mutta silti ekosysteemissä, jossa ei jää koskaan yksin.

– Työ on nopeatempoista, mutta se sopii minulle mainiosti. Koskaan ei ole tylsää, ja pääsen tapaamaan erilaisia, omaan työhönsä intohimoisesti suhtautuvia ihmisiä. Startup-maailmassa onkin pitkälti kyse intohimosta. Huomaan usein ällistyväni ja inspiroituvani ihmisten kyvystä keksiä jotain aivan uutta, Margarita kertoo.

Arki sisältää monenlaista oppimista

Platform6-yhteisö ja sen 4 000 neliön tilat tarjoavat tällä hetkellä kodin lähes 70 yritykselle ja isolle joukolle kiireisiä ihmisiä. Markkinointiasiantuntijan roolissaan Margarita edistää yhteisön etuja monella eri tavalla. Hän hoitaa sekä sisäistä että ulkoista markkinointia ja viestintää sekä hallinnoi kumppanuuksia, suhdetoimintaa ja brändäystä. Margarita osallistuu vuosittain myös moniin tapahtumiin ja järjestää niitä itsekin.

– Tällä hetkellä tiimimme koostuu kolmesta täysipäiväisestä työntekijästä. Meillä jokaisella on omat vastuualueemme, mutta yhteisenä missionamme on auttaa paikallisia startup-yrityksiä kasvamaan ja menestymään. Autamme aina vain useampia yrityksiä jatkuvasti kasvavalla palveluvalikoimalla, Margarita sanoo.

Tulosten saavuttaminen startup-segmentissä vaatii riskinottoa, uuden kokeilemista ja suhteiden rakentamista. Margaritan omiinkin tehtäviin sisältyy runsaasti sidosryhmätyötä. Tampereella startup-yritysten keskeisiin sidosryhmiin lukeutuu muun muassa paikallisia ja ulkomaisia sijoittajia, viranomaistahoja, Tampereen kaupunki, Business Tampere ja yliopisto.

– Suhteiden hoitaminen ja kehittäminen vaatii ymmärrystä jokaisen tahon omista toimintatavoista ja motivaattoreista. On ymmärrettävä niiden yksilölliset tarkoitusperät ja ajurit ja saatava sitten kokonaisuus toimimaan jouhevasti. Siksi päivittäiseen työhömme sisältyy myös paljon oppimista, Margarita toteaa.

Suurimpia haasteita Margaritan nykyisessä työssä ovat ajanhallinta ja keskittyminen tärkeimpään. Näihin haasteisiin vastaaminen vaatii startup-yritysten ja niiden ajatusmaailman syvällistä ymmärtämistä.

– Hoidettavia asioita riittää aina. Resurssit ovat tietenkin rajalliset, joten on pystyttävä sietämään painetta ja toimimaan jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä, Margarita kuvailee.

Jäniksiä ja vieriviä kiviä

Ennen Platform6:a Margarita oli jo työskennellyt monenlaisissa tehtävissä eri työnantajille useissa eri maissa, kuten Venäjällä, Alankomaissa, Itävallassa, Isossa-Britanniassa ja Suomessa. Hän toimi muun muassa musiikkitoimittajana ja -reportterina Rolling Stone Russia -lehdelle, englannin opettajana yritysasiakkaille, varainhankinta-avustajana lehdistöinstituutille ja televisiokanavan brändinedistäjänä. Hän oli myös perustanut erään uuden lehden sarjayrittäjätuttavansa kanssa.

Suomessa Margaritalla oli aiempaa työhistoriaa muun muassa kasvuhakkerina ja tutkimusassistenttina kestävää yrittäjyyttä edistävässä Tampereen korkeakouluyhteisön HUBS-yhteisössä sekä digitaalisen markkinoinnin ja suhdetoiminnan asiantuntijana WordDive-kieltenopetusohjelmistoa kehittävässä yrityksessä.

Margarita on kotoisin Venäjältä, mistä hänellä oli taskussaan kaksi yliopistotutkintoa ennen työelämään siirtymistä – yksi lingvistiikasta ja toinen suhdetoiminnasta. Suomeen hän tuli vuonna 2009 suorittamaan European and Russian Studies -maisteriohjelmaa sekä tiedotusopin opintoja. Hän on nyt myös journalistiikan tohtoriopiskelija, ja toiveissa olisi löytää jossain vaiheessa riittävästi aikaa tutkinnon viimeistelyyn.

– Yllätyin opiskelun joustavuudesta ja vapaudesta Suomessa. Tarjolla on monia eri tapoja suorittaa kursseja ja opintokokonaisuuksia. Pidin myös siitä, että kansainvälisiä opiskelijoita oli niin paljon, Margarita muistelee.

Opiskelijaelämään Margarita kokee päässeensä mukaan helposti. Hänestä tuli myös ylioppilaskunnan alaisuudessa toimineen International Students of Tampere -järjestön hallituksen aktiivinen jäsen.

– Minulle oli iso juttu tulla hyväksytyksi Tampereen yliopistoon. Hain neljään suomalaiseen yliopistoon, ja minut hyväksyttiin niistä kahteen. Tampere vaikutti minusta mielenkiintoisimmalta, ja kaupungista näkemäni valokuvat olivat todella kauniita. En myöskään koskaan unohda ensi hetkiäni Tampereella. Saavuin kaupunkiin öiseen aikaan, ja ajoimme yliopiston ohi. En ollut uskoa silmiäni, kun näin kaksi jänistä istumassa etupihalla yliopiston päärakennuksen edessä. Eikä kestänyt kauaakaan, kun tapasin myös parhaan suomalaisen ystäväni Karoliinan. Tampere on ollut minulle koti ensimmäisestä päivästä lähtien.

INFOLAATIKKO:

Kuka: Margarita Khartanovich

Tutkinto: Yhteiskuntatieteiden maisteri (European and Russian Studies, Mass Communication and Journalism), journalistiikan tohtoriopiskelija

Työ: Platform6-startup-talon CMO

Lainaus: ”Tampereen yliopistolla on aina lämmin paikka sydämessäni. Pidän koko kulttuurista ja vieraanvaraisista ihmisistä. Siksi olen täällä vieläkin!”

Teksti: Tiina Leivo
Kuva: Carolin Büttner