Kokemuksia

Alumnimme Henna Niiranen

Henna Niiranen
TAMKissa kansainvälistä myyntiä ja myynnin johtamista ylemmässä ammattikorkeakoulututkinnossa opiskellut Henna Niiranen johtaa työkseen TietoEVRYn markkinointia Suomessa. Yrityksessä työskentelee kaikkiaan 24 000 henkilöä. 

TietoEVRY on suuri pohjoismainen ohjelmisto- ja palveluyhtiö. Nykyinen tehtävänkuva tarjoaa Hennalle mahdollisuuden yhdistää työssään hänelle tärkeät asiat: kasvun johtamisen myynnin ja markkinoinnin keinoin sekä sosiaalisen median ja digitaaliset välineet.

Työssäni pyrin Suomen liiketoiminnan kasvun tukemisen lisäksi tekemään asioita, jotka hyödyttävät kaikkia meidän päämarkkina-alueita, joita ovat Suomen lisäksi Norja ja Ruotsi. Tavoitteemme yrityksessä on, että mitä teemmekin, se olisi uudelleenkäytettävissä muissakin maissa, Henna kertoo.

Hennan tyypillinen työpäivä sisältää keskusteluja yrityksen kasvutavoitteista, tarpeiden priorisointia ja yhteistyön koordinointia niin talon sisällä kuin kumppaneidenkin suuntaan. Hän laatii markkinointistrategiat ja -suunnitelmat ja huolehtii, että sovitussa budjetissa pysytään. Olennaista on myös tulosten osoittaminen datan avulla. Työhön liittyy lisäksi paljon projektipäällikkönä toimimista, jotta sovitut asiat tapahtuvat suunnitelman mukaisesti. Yhteistyö viestinnän ja HR:n kanssa on vahvasti agendalla, kuin myös markkinoinnista viestiminen. Isossa yrityksessä markkinoitava tarjoama on laaja, ja on tärkeää, että oma organisaatio pysyy kärryillä markkinoinnin tekemisistä.

Suuryritystenkin asiakkaat ovat nykyään tavoitettavissa somen välityksellä. Olennainen osa työtä onkin asiantuntijoiden innostaminen sosiaalisen median hyödyntämiseen.

Pidämme yrityksen asiantuntijoille valmennuksia, joissa opetellaan yhdessä ammatillisen brändin rakentamista somen ja bloggaamisen avulla, kertoo Henna, joka on myös itse sosiaalisen median vaikuttaja. Hänellä on yli 8000 seuraajaa.

Myynnillinen ote ja näkemys markkinoinnista yhdistyvät

Nokialta lähtöisin oleva Henna on valmistunut insinööriksi TAMKista vuonna 2002. Uransa alkupuolella hän on tehnyt BI-kehittäjän tehtäviä ja toiminut projekti- ja palvelupäällikkönä isojen yritysten IT-palveluiden parissa. Hennan kiinnostus sisältömarkkinointiin heräsi jo kuusi vuotta sitten hänen silloisessa työpaikassaan Affectolla, jossa hän pystyi yhdistämään tietotekniikkasubstanssin lisäksi myynnillisen ja markkinoinnillisen intohimonsa.

Insinööritaustasta on hyötyä myös tässä työssä projekteja ja suunnitelmia laadittaessa. Henna on onnistunut tuomaan yhteen eri funktioita ja viemään viestiä eri maiden välillä sekä tuomaan ihmiset saman tavoitteen äärelle. Hennan vahvuudet pääsevätkin esille muun muuassa suhteiden luojana, sillä hän kertoo olevansa “sillanrakentaja”.

Markkinoijan pitää olla aktiivinen sillanrakentaja yrityksessä ja tuoda koko ajan aktiivisesti esiin sitä, mikä markkinoinnin rooli on kasvutavoitteiden saavuttamisessa, Henna kertoo.

Myös pitkäjänteisyyttä ja muutoskyvykkyyttä tarvitaan.

Kun lähtee muutoksen tielle, pitää olla malttia pysytellä valitussa suunnassa hetken aikaa ja katsoa miten se toimii.

Verkostot auttavat onnistumaan

Henna on rakentanut vahvan ammattilaisverkoston näkemystensä kasvattamiseksi. Hän on havainnut, että omat visiot rikastuvat sen avulla ja myös yhteistyökumppaneita on helpompaa etsiä luotettujen kontaktien avulla. "Myyntimaisteriopinnot" TAMKissa ovat osaltaan vahvistaneet ammatillista verkostoa.

Suosittelen ehdottomasti opiskelua työn ohessa kokeneille konkareillekin. Rankkaa se on, mutta kaiken vaivan arvoista. YAMK-tutkinnon ytimessä on muutoksen tekeminen omassa yrityksessä, joten myös työnantajat hyötyvät koulutuksesta, Henna summaa.

Kiinnostuitko? Tutustu Kansainvälisen myynnin ja myynnin johtamisen ylempään tutkinto-ohjelmaan.

Tutustu muihin alumnitarinoihin

Teksti: Arja Lundan
Kuva: Jaakko Saarilampi