Hyppää pääsisältöön

Alumnimme Heli Antila: Tuplamaisteri puhuu yksilöllisten polkujen, elinikäisen oppimisen ja unelmien tavoittelemisen puolesta

Julkaistu 19.4.2022
,
päivitetty 19.4.2022
Tampereen yliopisto
Alumni_tarina
Heli Antila on Tampereen yliopistosta valmistunut kasvatustieteen ja yhteiskuntatieteiden maisteri ja Jyväskylän yliopistosta valmistunut erityisopettaja. Hän tekee tällä hetkellä töitä Keski-Suomen koulutusmahdollisuuksien parissa Jyväskylän avoimessa yliopistossa sekä Keuruun kaupungin projektipäällikkönä aikuiskoulutukseen painottuvassa hankkeessa. Heli puhuu elinikäisen oppimisen puolesta ja tekee mielellään näkyväksi omaakin, tavanomaisesta poikkeavaa opinpolkuaan. Hän toivoo tarinansa kannustavan muitakin tavoittelemaan ammatillisia unelmiaan, iästä ja elämäntilanteesta huolimatta.

”Onnea, nyt et ole enää yksinkertainen maisteri!” Näillä sanoilla äiti onnitteli toisen maisteritutkintonsa vastikään suorittanutta Heli Antilaa vuonna 2013. Helillä oli tuolloin takanaan jo pitkä työura, useampi vuosi perhe-elämää ja näiden ohessa tehtyjä opintoja.

– Nykyään puhutaan paljon nopeista ja suorista koulutuspoluista. Tämä voi helposti saada kulkijan tuntemaan epäonnistumista, jos polkuun tulee pienikin mutka. Oma tarinani todistaa, että kyllä niitä mutkiakin saa olla matkalla – ja monessa tapauksessa kannattaakin olla.

Hikinen mutta palkitseva taival

Virroilla asuva Heli Antila toimii tällä hetkellä projektipäällikkönä aikuiskoulutukseen keskittyvässä Ketterää osaamista -hankkeessa Keuruulla. Hanke tähtää osaamisen vahvistamiseen seutukaupungeissa. Lisäksi Heli työskentelee aikuiskasvatuksen tuntiopettajana Jyväskylän avoimessa yliopistossa, tekee tiivistä yhteistyötä Tampereen ammatillisen opettajakorkeakoulun kanssa sekä kouluttaa kirjoittajia. Hän arvostaa nykyisessä työtilanteessaan erityisesti valinnanvapautta.

Nykytilanteeseen pääseminen on vaatinut Heliltä runsaasti määrätietoisuutta, itseohjautuvuutta ja paljon töitä. Lukioaikaankaan tuloksia ei tullut ilmaiseksi, vaan Heli teki valtavasti töitä etenkin vieraiden kielten kanssa.

– Lukio oli elämäni vaikein opiskelutaival, mutta läpäisin kuitenkin kirjoitukset ensi yrittämällä. Olin siitä äärimmäisen onnellinen. Puuttuvat ällät eivät harmittaneet, Heli kertoo.

Keskinkertainen menestys lukiossa oli kuitenkin nakertanut Helin itsetuntoa, eikä hän uskaltanut haaveilla yliopistosta. Heli haki neljään kansanopistoon, joihin pääsi lopulta kaikkiin. Heli päätyi kesäkurssille Kymenlaaksoon opiskelemaan markkinointia, ja seuraavaksi lukuvuodeksi Otavan opiston Tiedotus- ja viestintälinjalle.

– Vuosi oli yksi elämäni parhaista ja määritti urani suunnan. 1980-luvun lopulla tuolla koulutuksella pääsi töihin paikallislehtiin – ja juuri paikallislehtityö oli sitä, minkä koin omakseni. Halusin osaltani kehittää ja tuoda esille pienten paikkakuntien elinvoimaisuutta, Heli sanoo.

Heli teki töitä useissa paikallislehdissä, sen jälkeen freelancerinä ja eteni ajan mittaan maakuntalehtien, aikakauslehtien ja asiakaslehtien kautta lopulta kymmeneksi vuodeksi täysipäiväiseksi viestintäalan yrittäjäksi. Koko tuon ajan Heli opiskeli työnsä ohella monenlaista avoimessa yliopistossa, muun muassa kasvatustieteitä, tiedotusoppia, sosiaalipsykologiaa, kotimaista kirjallisuutta ja taidehistoriaa.

– Koen vahvasti, että itseohjautuva ja yrittäjähenkinen aikuisopiskelija voi parantaa omia työllistymismahdollisuuksiaan ja tavoitella ammatillisia unelmiaan. Maailma on lopulta täynnä mahdollisuuksia, kunhan vain jaksamme tehdä töitä niiden eteen, Heli toteaa.

Täyttä elämää maalla

Vuodet kasvattivat Helin itseluottamusta ja monipuolinen kokemus hänen osaamistaan. Arvostetun toimittajan ja yrittäjän mielessä alkoi kaihertaa akateeminen koulutus. Motiivina ei ollut työllistyminen, sillä töitä riitti muutenkin. Ennen kaikkea hän halusi näyttää itselleen pärjäävänsä yliopistossa ja pystyvänsä suorittamaan korkeakoulututkinnon.

Heli haki ja pääsi avoimen väylän kautta Tampereen yliopistoon opiskelemaan kasvatustiedettä, josta hän oli jo suorittanut perus- ja aineopinnot. Erityisen kiinnostaviksi aihealueiksi osoittautuivat aikuiskasvatus, verkko-opetus, mediakasvatus ja erityispedagogiikka.

– Aloitin opiskelun yksivuotiaan pyöriessä jaloissa ja toisen vauvan vatsassani. Mies otti hoitovapaata, muutimme tilapäisesti Tampereelle ja aloin opiskella tosissani. Lähipiiri pyöritteli huolestuneina päitään, Heli muistelee.

Heli suoritti ensimmäisenä vuonna kaikki mahdolliset läsnäolokurssit, ja vauvan synnyttyä perhe palasi takaisin maaseudulle. Opinnot etenivät mukavasti: kahden vuoden jälkeen Heli oli kandidaatti ja kolmen vuoden jälkeen maisteri.

Heti valmistuttuaan Heli aloitti työt viestinnän opettajana silloisessa Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa, Virtain kampuksella. Työsuhde oli aluksi osa-aikainen ja määräaikainen, mutta pian Heli sai lehtoraatin. Pian Heli haki jälleen opiskelemaan, tällä kertaa erillishaussa viestinnän koulutukseen.

– Noin liuskan perusteluni aiemman työkokemuksen kanssa vakuutti valitsijat, ja pääsin Tampereen yliopistoon suorittamaan yhteiskuntatieteiden maisterin tutkintoa pääaineinani viestintä ja mediakulttuuri. Opiskelin ammattikorkeakoulun lehtorin työn ohessa, ja hain aiheita niin projektitehtäville kuin gradullekin omasta työstäni. Samalla kun opinnot etenivät, kehityin myös omassa työssäni opiskelun avulla, Heli toteaa.

Kaikkiaan Heli työskenteli PIRAMKissa ja TAMKissa yli kymmenen vuotta päätoimisena lehtorina ja projektipäällikkönä. Nykyään hän muistelee entistä työpaikkaansa ja opinahjoaan suurella lämmöllä ja tuntee yliopiston käytävillä liikkuessaan kiitollisuutta ja hyvää fiilistä. Heli kokee myös saaneensa opinnoissa tervetullutta yksilöllistä joustoa maalla asuvana ja työssä käyvänä pienten lasten äitinä.

Sittemmin Heli on suorittanut Jyväskylän yliopistossa erityisopettajan erilliset opinnot, jotta pystyisi opettajatuutorina tukemaan opiskelijoitaan paremmin opinnoissaan. Ohjelmointiinkin hän otti pientä tuntumaa Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa. Juuri tällä hetkellä työn alla ei kuitenkaan ole opintoja, mutta Heli haaveilee monistakin. Hän haluaisi lukea enemmän muun muassa kirjallisuutta, opetushallintoa, opo-opintoja, Suomi toisena kielenä -opintoja – sekä tietenkin tehdä väitöskirjan viimeistään eläkepäivinä.

– Väitöskirjahaavettani vain hidastaa vahvasti monitieteinen taustani – olen liian kiinnostunut liian monesta asiasta, Heli nauraa.

 

INFOLAATIKKO

Kuka: Heli Antila

Työ: Viestintäalan yrittäjä ja projektipäällikkö Ketterää osaamista -hankkeessa Keuruulla. Tekee myös tuntiopettajan töitä Jyväskylän avoimessa yliopistossa ja pitää kirjoittajapiiriä kansalaisopistossa.

Tutkinnot:

  • Kasvatustieteen maisteri Tampereen yliopistosta (elinikäinen oppiminen ja kasvatus, sivuaineina mediakasvatus ja mediakulttuuri)
  • Yhteiskuntatieteiden maisteri Tampereen yliopistosta (tiedotusoppi ja yleinen viestintä, sivuaineina hallintotiede ja sosiaalipsykologia)
  • Erityisopettaja Jyväskylän yliopistosta

Muuta: Käynyt aluekehittäjän koulutusohjelman Tampereen kesäyliopistossa. Maaseutualueiden puolestapuhuja, haluaa tuoda koulutusmahdollisuuksia pääkampusten ulkopuolelle ja räätälöidä koulutuspolkuja työssäkäyville aikuisille.

Yllättävää: Heli perusti yrityksensä jo 24-vuotiaana. Hän pitää raskaasta rockista ja on tehnyt muun muassa bändihaastatteluja, valokuvauksia, festarilehtiä, konserttijärjestelyjä ja musiikkitapahtumien markkinointiviestintää.

Sitaatti/motto: "Elämässä on paljon mahdollisuuksia, kannattaa muistaa oma vastuunsa niiden hyödyntämisessä. Kukaan muu ei tee asioita puolestasi. Kun haluat jotain, tartu puhelimeen ja selvitä, onko se mahdollista."

 

Teksti: Heli Antila & Tiina Leivo
Kuva: Heli Antila

Tutustu muihin alumnitarinoihin