Vlogi360 tutkii 360-videoiden kaupallisen vuorovaikutuksen malleja yhdessä Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun, Sanoman ja tubettajayhteisö Trootin kanssa.
Projektin tavoitteena on hahmottaa käyttäjätutkimuksen avulla, millaisiin vuorovaikutuksen keinoihin 360-videosisällöissä kannattaa panostaa.
Hanke toteutetaan vuoden 2018 aikana ja siinä tuotetaan muun muassa verkko-opas 360-videoiden käyttöön kaupallisissa yhteistöissä.
Tausta
Yrityksen markkinointistrategia voi perustua vaikuttajamarkkinointiin, joka hyödyntää uusmedia-alustoja ja niillä toimivia bloggaajia, videobloggaajia eli vloggaajia sekä muita sosiaalisen median keulakuvia sisällöntuotossaan.
Vaikuttajamarkkinointi on tehokas tapa tavoittaa toivottu kohderyhmä ja vaikuttaa yleisön asenteisiin, tietoihin tai ostokäyttäytymiseen. Tehokas vuorovaikutus vaatii huolellisen pohjatyön, kohderyhmä- ja asiakasymmärrystä, riittävää brändäystä, sekä viestisisällön suunnittelua.
Viestintäalan tutkimussäätiöltä saatu rahoitus jakautuu kolmelle tutkimusyksikölle. Mukana ova Tampereen yliopiston yksilöistä CIRCMI eli Research on Information, Customer and Innovation Management ja TAUCHI eli Tampere Unit for Computer-Human Interaction. JSBE:ltä eli Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoululta hankkeessa ovat mukana viestinnän johtamisen professori Vilma Luoma-aho sekä projektitutkija Hanna Reinikainen. Tampereen yliopistolla hanketta johtaa professori Markku Turunen.
Rahoituslähde
Viestintäalan tutkimussäätiö
Koordinoiva organisaatio
CIRCMI, TAUCHI, The Media Industry Research Foundation of Finland, Troot, Sanoma
Yhteyshenkilöt
Markku Turunen
Professori / Vastuullinen johtaja
markku.turunen [at] uta.fi
+358 40 533 9689