VAASI - Vaativan sijaishuollon osaamisen kehittäminen

Projektin kesto1.4.2023–31.3.2026
KärkialueYhteiskunta

Mikä VAASI?

Kartoitammevahvistamme ja uudistamme vaativan sijaishuollon osaamista yhteistyössä sijaishuollon työntekijöiden ja kokemusasiantuntijoiden kanssa.

Rakennamme digitaalisia oppimiskokonaisuuksiajoiden avulla kaikilla lastensuojelualan toimijoilla on mahdollisuus uudistaa osaamistaan.

VAASI on viiden suomalaisen korkeakoulun sijaishuollon koulutusta ja osaamista kehittävä yhteishanke. Huhtikuussa 2023 käynnistynyt hanke on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) osarahoittama.

Lisätietoja hankkeesta löydät sivulta VAASI – Vaativan sijaishuollon osaamisen kehittäminen (turkuamk.fi).

Päätavoitteet

Selvittää, jäsentää ja konkretisoida lastensuojelun sijaishuollon ammatillisia kompetensseja, osaamisvaatimuksia, osaamisprofiileja ja koulutustarpeita.

Rakentaa tähän tietoon perustuen sijaishuollon henkilöstön käyttöön digitaalisia itseopiskelun verkko-oppimateriaaleja yhteistyössä sijaishuollon henkilöstön ja palvelutuottajien kanssa.

Hankkeen teemat

• Sijaishuollon osaamiskartoitus
  • Työelämädialogi ja yhteiskehittäminen
  • Verkko-oppimateriaalin tuottaminen
  • Oppimateriaalin pilotointi ja oppimiskokonaisuuksien viimeistely
  • Vaativan sijaishuollon osaamisprofiilit yhteiskehittäen työpajoissa

Pääkohderyhmät

Sijaishuollon lastensuojelutyössä oleva moniammatillinen, koulutustaustaltaan ja osaamisprofiililtaan heterogeeninen henkilöstö, ohjaajat ja perhehoitajat.

​Lastensuojelun sijaishuollon päätöksenteosta, palveluiden kilpailutuksesta, hankinnasta ja toteutuksesta vastuussa olevat sosiaali-työntekijät, sijaishuollon organisaatiot, palveluntuottajat ja työyhteisöt.

Rahoittaja

VAASI:n osarahoittajana on Euroopan sosiaalirahasto (ESR).

Logo, joka kertoo että hanke on Euroopan Unionin osarahoittama.

Yhteistyökumppanit

VAASI-hanketta koordinoi Turun ammattikorkeakoulu.

Muut yhteistyökumppanit Lapin ammattikorkeakoulu, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu, Savonia ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto.

Lapin AMK -logo
Turku AMK logo