Uutislukupiiri

Projektin kesto1.1.2024–31.12.2024
KärkialueYhteiskunta
Viisi tutkijaa rinnakkain rivissä pöydän ääressä. Kaikki katsovat kameraan.
Kuva: Jonne Renvall, Tampereen yliopisto

Uutislukupiiri on aikuisten medialukutaitoja tukeva tapahtumasarja, joka toteutetaan yhteistyössä Tampereen kaupunginkirjaston kanssa Sivistyksen teemavuonna 2024. Uutislukupiirissä keskustellaan tamperelaisten kirjastonkäyttäjien kanssa ajankohtaisista uutisaiheista ja niiden herättämistä kysymyksistä liittyen esimerkiksi journalismin toimintaperiaatteisiin ja rooliin osana yhteiskunnallista keskustelua.

Uutislukupiirin vetäjinä toimivat journalismin tutkijat Mikko Hautakangas, Ilmari Hiltunen, Kari Koljonen, Katja Lehtisaari, Liisa Ovaska, Pauliina Penttilä, Reeta Pöyhtäri, Salla Tuomola, Jari Väliverronen ja Matleena Ylikoski Tampereen yliopistosta.

Hankkeen avaustapahtuma on Mediakritiikin iltapäivä Uutismedia ja luottamus pääkirjasto Metsossa Mediataitoviikon keskiviikkona 7. helmikuuta.

Kevään Uutislukupiirit kokoontuvat Hervannan kirjastossa 16. huhtikuuta ja Lielahden kirjastossa 24. huhtikuuta.

Syksyn Uutislukupiirit kokoontuvat Tesoman kirjastossa 11. syyskuuta, Koilliskeskuksen kirjastossa 30. lokakuuta ja pääkirjasto Metsossa 21. marraskuuta.

Uutislukupiiri kuuluu myös Sivistyksen teemavuoden 2024 tapahtumiin.

Tavoite ja tehtävät

Hankkeen tavoitteina on 1) tarjota osallistujille turvallinen tila keskustella mediaan liittyvistä kriittisistäkin kysymyksistä tutkijoiden kanssa kasvokkain, 2) auttaa erottamaan journalistisin perustein tuotettu tieto muusta mediasisällöstä, 3) tarjota media-analyyttisiä välineitä julkisen keskustelun seuraamiseen ja siihen osallistumiseen sekä 4) vahvistaa ymmärrystä sekä journalismin että tieteen tiedontuottamisen tavoista, ja rakentaa niihin kohdistuvaa luottamusta.

Projektiin kuuluvat henkilöt

Yhteistyötahot