Hyppää pääsisältöön

Työssäoppimisjaksoilla saadun ohjauksen vaikutus opiskelijoiden tyytyväisyyteen ja ammatilliseen oppimiseen

Tampereen yliopisto
KärkialueYhteiskunta

Tutkimuksessa tarkastellaan ohjauksen merkitystä sosiaalityön opiskelijoiden tyytyväisyyteen ja ammatilliseen oppimiseen työssäoppimisen jaksoilla. Tutkimus on kansainvälinen ja se toteutetaan vertailevalla asetelmalla. Aineisto on kerätty kyselylomakkeella ja siihen on osallistunut sosiaalityön opiskelijoita Irlannista, Pohjois-Irlannista, Australiasta ja Suomesta. Suomen osalta aineistoa on kerätty sekä sosiaalityön aineopintoihin kuuluvan yhdeksän viikkoa kestävän työssäoppimisjakson että syventäviin opintoihin sijoittuvan, kolme kuukautta kestävän, harjoittelun osalta vuosina 2019-2020. Tutkimuksessa tarkastellaan eri ohjausmallien, ohjauksen säännöllisyyden sekä ohjauksen ja oppimismahdollisuuksien tarjoamisen vaikutusta opiskelijoiden tyytyväisyyteen ja ammatilliseen oppimiseen. Suomen aineistoa analysoidaan rinnakkain muissa maissa kerätyn aineiston kanssa vertailevalla otteella. Lisäksi tarkastelemme opiskelijoiden arvioita saamastaan ohjauksesta kyselylomakkeen avovastauksien kautta sekä käytännön opetuksen opiskelijoilta keräämiemme, heidän ohjaustaan koskevien, kirjallisten arviointien kautta.

Projektiin kuuluvat henkilöt

Partnerit

La Trobe University, Australia (Dr Helen Cleak, h.cleak [at] latrobe.edu.au)

Trinity College Dublin, Ireland (Ms Erna O'Connor, CONNORER [at] tcd.ie)

Queen’s University Belfast, Notrhern Ireland (Dr Audrey Roulston, a.roulston [at] qub.ac.uk)