Hyppää pääsisältöön

Tunteet Digitaalisessa Mediassa 2019-2022

Tampereen yliopisto

Tutkimus keskittyy tärkeään asiaan, tunteiden hallintaan digitaalisessa viestinnässä. Tunteiden hallinta ja säätely on elintärkeää kaikessa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Tunteiden hallinta vaikuttaa kuitenkin heikentyvän sosiaalisessa mediassa johtaen esimerkiksi mielipiteiden tunnesisältöiseen polarisoitumiseen siten, että keskustelulla on enää vähän yhteyttä alkuperäiseen keskusteltuun aiheeseen.

Tavoite ja tehtävät

Tutkimushankkeen tavoitteena on tutkia miten tunteet viriävät, mitkä ovat niiden käyttäytymisseuraukset ja miten tunteiden säätelyä voisi edistää sosiaalisessa mediassa.  Hankkeessa tutkitaan sekä kokeellisin että laadullisin menetelmin, miten tunteet toimivat ja vaikuttavat digitaalisessa viestinnässä. Hanke toteutetaan monitieteisesti yhdistäen korkean tason osaamista ihminen-teknologia-vuorovaikutuksesta, tunteiden psykologiasta, kriittisestä käyttöliittymäsuunnittelusta, tietojenkäsittelytieteistä, tekoälystä ja teknologian etiikasta.

Rahoituslähde

Suomen Akatemia

Koordinoiva organisaatio

Research Group for Emotions, Sociality, and Computing

Michigan State University, USA

University of Southern Denmark

Yhteyshenkilöt

Veikko Surakka

Professori, vastuullinen johtaja

veikko.surakka [at] tuni.fi

+358 40 557 3265

 

Thomas Olsson

Apulaisprofessori

thomas.olsson [at] tuni.fi

+358 40 849 0819