Tutkimus keskittyy tärkeään asiaan, tunteiden hallintaan digitaalisessa viestinnässä. Tunteiden hallinta ja säätely on elintärkeää kaikessa ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Tunteiden hallinta vaikuttaa kuitenkin heikentyvän sosiaalisessa mediassa johtaen esimerkiksi mielipiteiden tunnesisältöiseen polarisoitumiseen siten, että keskustelulla on enää vähän yhteyttä alkuperäiseen keskusteltuun aiheeseen.
Tavoite ja tehtävät
Tutkimushankkeen tavoitteena on tutkia miten tunteet viriävät, mitkä ovat niiden käyttäytymisseuraukset ja miten tunteiden säätelyä voisi edistää sosiaalisessa mediassa. Hankkeessa tutkitaan sekä kokeellisin että laadullisin menetelmin, miten tunteet toimivat ja vaikuttavat digitaalisessa viestinnässä. Hanke toteutetaan monitieteisesti yhdistäen korkean tason osaamista ihminen-teknologia-vuorovaikutuksesta, tunteiden psykologiasta, kriittisestä käyttöliittymäsuunnittelusta, tietojenkäsittelytieteistä, tekoälystä ja teknologian etiikasta.
Rahoituslähde
Suomen Akatemia
Koordinoiva organisaatio
Research Group for Emotions, Sociality, and Computing
Michigan State University, USA
University of Southern Denmark
Yhteyshenkilöt
Veikko Surakka
Professori, vastuullinen johtaja
veikko.surakka [at] tuni.fi
+358 40 557 3265
Thomas Olsson
Apulaisprofessori
thomas.olsson [at] tuni.fi
+358 40 849 0819