Tampereen korkeakoulusäätiö sr (Tampereen yliopisto) ja Väylävirasto ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien tutkimus-, koulutus- ja asiantuntijayhteistyötä. TUTOR -yhteistyön tavoitteena on kehittää ratojen ylläpitoa niin, että junaliikenne on turvallista ja että radalla pystytään edelleen liikkumaan kestävästi ja kustannustehokkaasti.
Yhteistyön sisältö pyrkii vastaamaan rautatiealalla tunnistettuihin ilmiöihin:
- Radanpitoon käytettävien resurssien väheneminen
- Toimivan ja turvallisen junaliikenteen varmistaminen
- Tietoperustaisen päätöksenteon lisääminen
- Radanpidon hyötyjen laajempi tunnistaminen ja vaikutusten arvioinnin kehittäminen
- Ympäristövaikutusten vähentäminen ja kiertotalous
- Asiantuntijuuden varmistaminen
Turvallisen ja toimivan radanpidon saavuttamiseksi tarvitaan laadukasta tietoa ja sen hyödyntämistä. Tutkimuskokonaisuus koostuu kuudesta painopistealueesta (kuva 1), jotka heijastelevat tutkimuksen tavoitteita. Varsinainen tutkimus koostuu erillisistä tarkemmin määritellyistä tutkimusprojekteista, jotka osaltaan pyrkivät edistämään tavoitteisiin pääsemistä. Tutkimus kattaa vuodet 2025–2028.

Kuormat, ajonopeudet ja liikenteelliset tarpeet muuttuvat ajan kuluessa. Etenkin tavaraliikenteen kuljetusvirrat ovat muuttuneet nopeasti, huoltovarmuusasiat ovat korostuneet ja erilaisiin kriiseihin varautuminen on arkipäiväistynyt. Liikenteen päästöjen vähennystavoitteet ohjaavat voimakkaasti toimintaa ja yleinen kustannustason nousu edellyttää tekemään asioita aikaisempaa kestävämmin ja kustannustehokkaammin. Kiertotaloudella on yhä kasvava rooli myös radanpidossa. Osaajapula on arkipäivää suunnittelussa ja rakentamisessa.
Elinkaaritaloudelliseen radanpitoon tähtäävää tutkimusta on tehty Väyläviraston ja Tampereen yliopiston välisenä yhteistyönä jo neljän tutkimusohjelman ajan. Jatkuva tutkimusyhteistyö mahdollistaa tiedon kumuloitumisen ja asiantuntijuuden kasvun.
Rahoituslähde
Väylävirasto
Yhteistyötahot
Väylävirasto
Yhteyshenkilöt
Heikki Luomala
apulaisprofessori (Associate Professor), Infrarakenteet
Heikki Luomala