Rajoja ylittävät työkalut ja palvelut (C-BoTS)

Tietoarkisto-ryhmä
Projektin kesto1.1.2019–31.12.2023

Hanke kehittää Tietoarkiston palvelujen yhteentoimivuutta muiden kansallisten ja kansainvälisten tutkimusdatan palvelujen kanssa. Lisäksi Tietoarkisto parantaa tutkijoiden ja heidän taustaorganisaatioidensa näkyvyyttä sekä oman toimintansa läpinäkyvyyttä.

Tausta

Hankkeella Tietoarkisto vastaa toimintaympäristönsä muutospaineisiin sekä asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden esittämiin toiveisiin. Avoimen tieteen periaatteiden tukeminen on hankkeen keskeisiä tavoitteita.

Hankkeessa automatisoidaan Tietoarkiston palveluiden käytön raportointia, tutkitaan olemassa olevien anonymisointia avustavien ohjelmistojen soveltuvuutta Tietoarkiston käyttöön ja kehitetään työkaluja kvalitatiivisen tekstiaineiston hallintaan. Hanke sisältää lisäksi kansainvälisesti vertailevaan tutkimukseen keskittyvän työpaketin. Tietoarkiston kumppanina on Tampereen yliopiston signaalinkäsittelyn laboratorio, joka täydentää hanketta tekoälyosaamisella asiasanoittamisen työkaluja kehittävässä työpaketissa.

Tutkimusrahoitus

Suomen Akatemia