PROFI7 Sustainable Biomedical and Toxicological Research (SUSBIO)

PROFI7 Sustainable Biomedical and Toxicological Research (SUSBIO) on yksi Suomen Akatemian rahoittamista Tampereen yliopiston tutkimuksen strategisista profiloitumisalueista (2023-2028). Useat tutkimusryhmät Tampereen yliopiston lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnasta (MET) sekä tekniikan ja luonnontieteiden tiedekunnasta (ENS) ovat mukana tässä monitieteisessä hankkeessa, jonka tavoitteena on korostaa ja lisätä eri tiedekuntien tutkimusryhmien välistä yhteistyötä.

SUSBION AVAINIDEANA on rakentaa eri tieteenalojen rajat ylittävä tutkimusyhteisö, joka keskittyy kestävien pehmeiden materiaalialustojen ja edistyneiden in vitro -menetelmien kehittämiseen ihmisen fysiologian ymmärtämiseksi ja monimutkaisten sairauksien vaikutusmekanismien ja etenemisen jäljittelemiseksi.

TAVOITTEENA on löytää uusia tapoja mallintaa ihmiskehoa, mikä mahdollistaa monimutkaisten fysiologisten prosessien syvemmän ymmärtämisen, mikä edelleen tasoittaa tietä uusien hoitojen ja diagnostiikan kehittämiselle ja vähentää eläinkokeiden tarvetta. Lisäksi uusien biohajoavien funktionaalisten materiaalien avulla voitaisiin myös pitkällä aikavälillä vähentää mikromuovien kertymistä erilaisiin elinympäristöihin.

SUSBIO on jaettu kolmeen avainalueeseen:

1. Pehmeiden materiaalien kestävä suunnittelu ja valmistus

2. Integroidut in vitro -alustat kudos-materiaali rajapinnoille

3. Fysiologian ja toksikologian kvantitatiiviset mallit

REKRYTOIMME!

Rekrytoimme uusia tutkijatohtoreita (3-vuotinen sopimus) hankkeen Tutkijatohtori-ohjelman puitteissa. Seuraa aiheeseen liittyvää uutisointia englanninkieliseltä sivustoltamme.

TARJOAMME SIEMENRAHOITUSTA!

Rahoitamme pienempiä yhteistyöprojekteja, jotka vahvistavat pehmeiden materiaalien kehitystä ja niiden kokeellista ja kestävää tutkimusta tiedekunnan rajojen yli hankkeen Siemenrahoitus-ohjelman puitteissa. Seuraa aiheeseen liittyvää uutisointia englanninkieliseltä sivustoltamme.

Mikäli olet kiinnostunut osallistumaan SUSBIO-hankkeeseen tutkimusyhteistyökumppanina/ryhmänä, ota yhteyttä SUSBIO-koordinaattoriimme  (lisäämme sinut TEAMS-ryhmäämme (TG-SUSBIO) ja sähköpostilistallemme (TG-SUSBIO [at] groups.tuni.fi))

Lisää tietoja mm. SUSBIO:n avainalueista, tutkijatohtori- ja siemenrahoitus - ohjelmista, sekä SUSBIO:on liittyvistä uutisista & tapahtumista löydät englanninkieliseltä sivustoltamme.

Yhteyshenkilöt

SUSBIO koordinaattori:  PhD Jennika Karvinen jennika.karvinen [at] tuni.fi (jennika[dot]karvinen[at]tuni[dot]fi)

Vastuulliset johtajat:

Prof. Arri Priimägi arri.priimagi [at] tuni.fi (arri[dot]priimagi[at]tuni[dot]fi)

Prof. Minna Kellomäki minna.kellomaki [at] tuni.fi (minna[dot]kellomaki[at]tuni[dot]fi)