Hyppää pääsisältöön

OPENA 2016-2017

Tampereen yliopisto

OPEKA-kyselyä hyödyntäneessä OPENA-tutkimuksessa selvitettiin, miten sukupuoli, työkokemus ja opettajatyyppi ovat yhteydessä opettajan työssä koettuun teknostressiin ja mitkä tekijät ennustavat teknostressiä.  

OPEKA on itsearviointityökalu, jolla opettajat sekä koulut voivat arvioida koulunsa opetusteknologian käyttötasoa. Kyselyyn vastasi 2741 suomalaista peruskouluopettajaa.  

Tutkimus osoitti, että mitä korkeampi opettajan tvt-osaaminen oli, ja mitä paremmin tvt:n koettiin sopivan omaan opetustyyliin, ja mitä runsaampaa koulun tarjoama tuki sekä omat positiiviset asenteet olivat, sitä matalampaa teknostressiä koettiin.

Tavoite ja tehtävät

Digitalisaatio on globaali megatrendi, joka muuttaa ammatteja ja tapaa tehdä työtä. Teknologia on kiinteä osa myös suomalaisen opettajan arkea. Työn digitalisoituminen voi olla työhyvinvoinnin kannalta uhka tai mahdollisuus.  

Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää, miten koulut voivat kehittää toimintaansa siten, että digitalisoituminen (uuden OPS:in hengen mukainen TVT:n käytön lisääntyminen) tapahtuu niissä työhyvinvointia tukevasti eikä siitä muodostu uhkaa opettajan ammatti-identiteetille.  

Tutkimus tuottaa uutta kvantitatiivista tietoa työhyvinvoinnin, ammatti-identiteetin ja TVT:n opetuskäytön (digitalisaation) yhteyksistä. Toiseksi tutkimus tuottaa kvalitatiivista tietoa siitä, mitkä tekijät voivat edistää ja ehkäistä TVT:n käyttöä kouluissa, ja miten itseohjautuvaa kehittämistä kannattaa tehdä kouluissa. Edelleen tämän tiedon pohjalta voidaan luoda alustava kuvaus kehittämisprosessista, jonka avulla kaikki Suomen koulut voivat kehittää TVT:n käyttöään.

Rahoituslähde

Työsuojelurahasto

Koordinoiva organisaatio

TRIM

Yhteyshenkilöt

Antti Syvänen

Tutkija

antti.syvanen [at] uta.fi

+358 50 443 7218