Hyppää pääsisältöön

OHJUS - Ohjaamisen sietämätön keveys

Tampereen ammattikorkeakoulu
1.4.2021–31.8.2023

Hankkeen tavoitteena on ohjata ja valmentaa nuoria yksinkertaisemmin ja tehokkaammin korkeakouluopintoihin sekä kehittää ja pilotoida kansallisesti levitettävä ohjauksen ja koulutuksen kokonaisuusmalli. Keskeistä on, että opiskelija voimaantuu oppimisesta, itsensä kehittämisestä sekä ohjautuu jo opintojen aikana tehokkaasti jatko-opintoihin ja työelämään.

Hankkeessa etsitään, toteutetaan ja kokeillaan uudistuvia tapoja ohjauksen ja valmennuksen, digitaalisen ohjausalustan sekä oppisopimustyyppisten konseptien avulla. Hankkeessa kootaan ja tehdään näkyväksi ohjauksen, koulutuksen ja oppisopimustyyppisen konseptin ekosysteemi, mikä auttaa toisen asteen ja korkeakoulujen opiskelijoita, oppilaitoksia sekä yrityksiä ja viranomaisia keskinäisessä vuorovaikutuksessa opiskelijoille suunnatun tiedon saavutettavuudessa.

Hankkeen tavoitteet jakautuvat seuraaviin osa-alueisiin:

1.     Ohjaus ja valmennus
a.     Tavoitteena on ohjata ja valmentaa toisen asteen erityisesti ammatillisessa koulutuksessa olevia opiskelijoita, mutta myös lukiolaisia entistä paremmin, yksinkertaisemmin ja tehokkaammin jatko-opintojen pariin korkeakouluihin.
b.     Tavoitteena on murtaa koulutustaustan perimää ja saada uusia “ryhmiä” ammattikorkeakouluopintoihin kehitettyjen ohjauskeinojen avulla. Hankkeessa tavoitellaan myös välillisiä ryhmiä, kuten perheitä ja koulutusvalintoihin vaikuttavia ammattilaisia, ja haetaan keskusteluille yhteinen kieli esimerkiksi tuottamalla selkokielistä materiaalia.
c.     Tavoitteena on kehittää ja pilotoida uudenlainen tiimioppimista ja yrittäjämäisyyttä tukeva ohjausmalli korkeakouluopiskelijoille. Malli kehittää myös opiskelijoiden minäpystyvyyttä ja itseohjautuvuutta sekä vahvistaa oppijoiden tulevaa ammatti-identiteettiä ja rohkeutta tehdä itselle sopivia valintoja.

2.     Digitaalinen ohjausalusta
a.     Tavoitteena on kehittää ohjauksen tueksi digitaalinen yksinkertaistettu alkuohjausalusta (vrt. “Lippu.fi”, mistä saa kaikkia kulttuuritapahtumien lippuja), joka ei ole liian akateeminen ja jossa on huomioitu käyttäjälähtöisyys toisen asteen
opiskelijan näkökulmasta. Ohjausalustan kehittämisessä hyödynnetään aikaisempia digitaalisia pilotteja ja oppimisympäristöjä, jotka jatkokehityksen avulla voisivat sopia tähän hankkeeseen kuten esimerkiksi skilloon.fi.
b.     Tavoitteena on, että ohjausalusta tukee opiskelijan itseohjautuvuutta ja rohkaisee uusiin uravalintoihin.
c.     Tavoitteena on, että ohjausalusta mahdollistaa saavutettavuuden vaatimukset (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta; WCAG eli verkkosisällön saavutettavuusohjeistus). Näin myös alustalle sisällön tuottamisessa voidaan ottaa/otetaan huomioon digitaalisten palvelujen saavutettavuusvaatimukset.

3.     Uudet osaamisen hankkimisen ja työssäoppimisen mallit
a.     Tavoitteena on toteuttaa korkeakouluopintoihin oma oppisopimustyyppinen konsepti, missä oppiminen tapahtuu keskeisessä yhteistyössä yritysten kanssa ja yritysten tarpeisiin. Oppisopimustyyppisen konseptin myötä on mahdollista suorittaa myös tutkinnon osia ja hankkia erikoistumisosaamista yrityksen tarpeisiin.
b.     Tavoitteena on joustavoittaa oppimisen polkuja niin, että perinteinen tutkintotavoitteinen formaali koulutus ei olisi enää ainoa oikea tapa hankkia ja osoittaa osaamista. Nuoria ohjataan uuden mallin mukaisiin korkeakouluopintoihin ja oppisopimustyyppisen konseptin kokonaisuus integroidaan korkeakoulun ohjaukseen.
c.     Tavoitteena on, että oppisopimustyyppisessä konseptissa opiskelija pääsee luontevasti tutustumaan yritysmaailmaan, mikä avartaa ymmärrystä niin yrittäjämäisyydesta kuin yrittäjyydestä.

Tavoite ja tehtävät

Ohjaamisen sietämätön keveys (OHJUS) –hankkeessa tavoitteena on ohjata ja valmentaa toisen asteen koulutuksen nuoria yksinkertaisemmin ja tehokkaammin korkeakouluopintoihin sekä korkeakoulussa opiskelevia jo opintojen aikana työelämään. Tavoitteena on toisen asteen opiskelijoiden ja korkeakouluopiskelijoiden minäpystyvyyden, suoriutumisen sekä jatkuvan oppimisen vahvistaminen sekä voimaantuminen itsensä kehittämisestä.  Hankkeessa kootaan ja tehdään näkyväksi ohjauksen, koulutuksen ja oppisopimuksen ekosysteemi, mikä vahvistaa toisen asteen ja korkeakoulujen opiskelijoita, oppilaitoksia sekä yrityksiä ja viranomaistahoja keskinäistä ja opiskelijaan päin tapahtuvaa tiedon saavutettavuutta. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan kansallisesti levitettävä ohjauksen ja koulutuksen kokonaisuusmalli, mikä sisältää opiskelijan yksilöllisistä tarpeista lähtöisin olevan ohjauksen ja valmennuksen, digitaalisen ohjausalustan sekä uudet osaamisen hankkimisen ja työssäoppimisen mallit.  Ohjauksen ja koulutuksen kokonaismallissa etsitään, toteutetaan ja kokeillaan korkeakoulutuksessa tarvittavia uudistuvia tapoja, jotka auttavat hakijaa ja opiskelijaa ymmärtämään, mistä opinnoissa on kyse ja syntyy tunne ja rohkeus, että pärjään.
OHJUS-hankkeessa toteutetaan seuraavanlaiset uudet ohjauksen ja koulutuksen toimenpiteet ja toimintatavat:
1)     Oppijan tarpeisiin skaalautuva ohjausmalli tukemaan nuorten sitoutumista ja motivoitumista tavoitteelliseen opiskeluun, jatkuvaan oppimiseen ja yrittäjämäiseen ajatteluun.
2)     Yksinkertaistettu digitaalinen alkuohjausalusta, jossa huomioidaan entistä paremmin käyttäjän ja nuorten erilaiset lähtökohdat opintojensa suunnitteluun.
3)     Sparraus, valmennus sekä työelämäohjaus osaksi korkeakouluopintoja, jonka avulla suunnataan osaamista kohti työelämää
Ohjausmallissa opiskelija pystyy aikaisempaa huomattavasti joustavammin suuntaamaan opintojaan tutkinto-ohjelman aikana jatko-opintoihin ja työelämään. Mallissa korostuu tiimioppimista ja yrittäjämäisyyttä tukeva toiminta korkeakouluopiskelijoille ja korkeakouluun hakeutuville. Korkeakouluopiskelija motivoituu tutkinnon suorittamisesta vaihtoehtoisilla tavoilla yksilöllisemmin, esimerkiksi ohjausmalli antaa mahdollisuuksia suorittaa jouhevasti soveltuva tutkinnon osa työelämässä. Ohjausmallin avulla tavoitellaan uusia potentiaalisia nuoria, toisen asteen ammatillisen tutkinnon opiskelijoita sekä lukiolaisia, jotka eivät tunnista tai löydä itseä motivoivaa koulutusalaa moninaisista korkeakoulujen tarjoamista mahdollisuuksista, tai jotka epäröivät jatko-opintoja korkeakoulussa

Rahoituslähde

Euroopan sosiaalirahasto (ESR) 2014-2020

Partnerit

Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Turun ammattikorkeakoulu, TAMPEREEN KORKEAKOULUSÄÄTIO SR (TAU)

Yhteyshenkilöt

Marja Keränen
marja.keranen [at] tuni.fi