The Next Move 2 (NeMo2) – Ammatillinen asiantuntijuus, työelämäosaaminen ja työpaikka oppimisympäristönä oppisopimuskoulutuksessa

NeMo2-tutkimushankkeessa tarkastellaan erityisesti oppilaitosten ja työpaikkojen välistä yhteistyötä, ammatillisten opettajien työelämäosaamista, työpaikalla tapahtuvan oppimisen prosesseja sekä opiskelijoiden työelämävalmiuksia.

Tausta

Ammatillinen koulutus elää murrosvaiheessa toisen asteen ammatillisen koulutuksen reformin myötä. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääntyminen edellyttää yhä enemmän ymmärrystä työelämäyhteistyöstä ja työpaikoilla tapahtuvasta oppimisesta.

Tavoite ja tehtävät

Tutkimushankkeen tarkoituksena on tuottaa tietoa ammatillisten opettajien työelämävalmiuksista, työpaikalla tapahtuvan oppimisen pedagogiikasta sekä ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden asiantuntijuuden kehittymisestä. Tutkimushankkeessa saatuja tuloksia jalkautetaan oppilaitoksiin yhteistyössä Tampereen seudun ammattiopisto Tredun (oppisopimuskeskus) kanssa.

Tutkimuksesta vastaavat yhteistyössä Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta ja tuotantotalouden ja tietojohtamisen laboratorio.

Tutkimusryhmä:

• Petri Nokelainen