Näyttöön perustuvaa terveyden edistämistä työpaikoilla (Promo@work)

Työhyvinvoinnin tutkimusryhmä keskittyy hankkeessa seuraaviin alueisiin:

1) Olemme mukana kehittämässä Palaudu-mobiilisovellusta, suunnittelemme ja toteutamme rekrytointikampanjan mikroyrittäjien houkuttelemiseksi osallistumaan tutkimukseen sekä tutkimme sovelluksen käyttämisen vaikutuksia mm. työstä palautumiseen ja elintapoihin yhteistyössä hankkeen muiden toimijoiden kanssa.

2) Kehitämme yhteistyössä hankkeen muiden toimijoiden kanssa näyttöön perustuvat suositukset työpaikkaterveyden edistämiseksi.

3) Tuotamme suositukset yrittäjien terveellisten elintapojen, työhyvinvoinnin ja työstä palautumisen edistämiseen.

4) Analysoimme aikaisemman tutkimuksen pohjalta yrittäjien työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä.

Tavoite ja tehtävät

Hankkeen tavoitteena on tuottaa tutkimusnäyttöperusteiset ohjeet työpaikkaterveyden edistämiseen. Työpaikat yhteistyössä työterveyshuoltojen ja työsuojelun toimijoiden kanssa voivat motivoida työntekijöitä terveellisiin elintapoihin työkyvyn, työstä palautumisen ja työturvallisuuden näkökulmista. Ammatin vaatimusten ja työn kuormittavuuden kannalta optimaalisista elintavoista tarvitaan tietoa, jota analysoimme olemassa olevista aineistoista. Suostuttelevat teknologiat tarjoavat myös uuden mahdollisuuden, ja hankkeessa kehitetään ja testataan tutkimusnäyttöön perustuvaa mobiili-interventiota mikroyrittäjien työpaikkaterveyden edistämiseksi. Kehitämme ja vertaamme teknologiaintervention vaikutuksia mm. ohjaukseen erityisesti mikroyrittäjien työpaikkaterveyden edistämisen vertailututkimuksessa. Lisäksi tutkimme pienyrityksille sopivia taloudellisia vaikutuksia kuvaavia indikaattoreita.

Lue lisää TAMK.nyt -lehdestä

#promoatwork

Rahoituslähde

Suomen Akatemia