MindFlow - Flow-tilaa mittaava järjestelmä

Projektin kesto2.1.2024–31.7.2025
KärkialueTekniikka
Kuva: Antti-Jussi Marjamäki

MindFlow -projektin tavoitteena on kehittää ja arvioida flow-tilaa mittaava järjestelmä ja sovellus, jota voidaan käyttää flow-tilan saavuttamiseen ja tilan tason arviointiin.  Tuloksia käytetään prototyyppijärjestelmän toteuttamiseen, jonka avulla tarkkaillaan yksilöllistä flow-tilaa sekä saadaan tietoa esim. kognitiivisen kuormituksen tasosta ja palautumisesta.

Järjestelmä perustuu fysiologisiin mittauksiin (ECG/HR, EEG; ja PPG) jotka on integroitu kolmannen osapuolen valmistamaan helppokäyttöiseen langattomaan laitteeseen. Lyhytkestoisen flow-tilaa osoittavan tilanteen lisäksi järjestelmä pystyy arvioimaan keskushermoston toimintaa ja tunnistamaan mm. kognitiivisen ja henkisen kuormituksen sekä palautumisen aiheuttamat pitkän aikavälin muutokset aivotoiminnassa. Järjestelmä tarjoaa työkalun esimerkiksi opiskelijalle, joka voi käyttää laitetta seuratakseen keskittymistään ja tuottavuuttaan opiskelun aikana. Työntekijä voi käyttää laitetta seuratakseen kognitiivista kuormitustaan työssään ja urheilija voi käyttää laitetta seuratakseen toipumistaan harjoittelun jälkeen.

Muita tutkimuksen tulosten käyttökohteita voivat olla esim. keskittymisen taso simulaattorikäytössä ja digitaalisten pelien ja pelillistettyjen elementtien suunnittelu. Tutkimus perustuu aiemmin tehtyihin julkaisuihin ja tutkimustuloksiin kuormituksesta aiheutuvista aivotoiminnan muutoksista kuten myös projektin aikana saatuihin tuloksiin, jotka syntyvät laajan referenssaineiston kokoamisesta.
Lopputulokseksi saadaan kehitetty prototyyppi järjestelmästä, joka on optimoitu analyysin ja kuluttajalle tulevan palautteen osalta.