Hyppää pääsisältöön

Mikä mahdollistaa pakolaistaustaisten oppilaiden onnistumisen kokemukset koulussa? Sukellus monikulttuuristen oppimisympäristöjen käytännön arkkitehtuureihin

Tampereen yliopisto
Projektin kesto1.9.2020–31.8.2023

Pakolaistaustaisten lasten määrä kasvaa suomalaisissa kouluissa voimakkaasti. Vaikka heistä useilla on rikkonainen koulutausta ja traumaattisia kokemuksia, monet sopeutuvat nopeasti ja alkavat menestyä koulussa. Nämä pakolaiskasvatuksen positiiviset tarinat eivät tule kuitenkaan kerrotuksi, koska ne hautautuvat hyvää tarkoittavan mutta haitallisen huolipuheen alle. Tässä tutkimuksessa vasta maahan tulleet pakolaistaustaiset lapset kuvaavat mikrokameroilla monikulttuuristen alaluokkiensa arkea ja valitsevat hetket, joina he tunsivat onnistumisen kokemuksia. Onnistuminen ymmärretään akateemisten ja sosiaalisten saavutusten lisäksi myös muina tekijöinä, jotka saavat lapsen tuntemaan olonsa onnelliseksi. Näitä tilanteita tulkitaan käytännönteorian viitekehyksestä, keskittyen siihen mitä onnistumisen hetkillä tapahtuu, ja mitkä paikkakohtaiset rakenteet luovat suotuisia olosuhteita onnistumisille. Tulosten avulla edistetään vahvuuksiin keskittyvää teoriaa ja käytäntöä pakolaiskasvatuksessa.

Rahoituslähde

Suomen Akatemia