Median keskittyminen ja mediasisältöjen moninaisuus Suomessa

Projektin kesto1.3.2023–31.3.2024
KärkialueYhteiskunta

Median keskittyminen ja mediasisältöjen moninaisuus Suomessa on valtioneuvoston kanslian rahoittama yksivuotinen tutkimushanke, joka käynnistyi maaliskuussa 2023. Se tutkii erityisesti uutismedian keskittymisen tilaa ja sen vaikutuksia sen sisältötarjontaan Suomessa sekä tarkastelee keskittymiseen kohdistuvaa sääntelyä.

Median omistuksen ja sisältöjen moninaisuus on keskeinen viestintäpoliittinen arvo Suomen kaltaisessa läntisessä demokratiassa. Viimeaikaiset tutkimukset ja kansainväliset vertailut ovat osoittaneet suomalaisen media-alan keskittyneen ja toimijoiden määrän vähentyneen voimakkaasti uudella vuosituhannella. Samanaikaisesti digitalisaatio on mullistanut kaikkien mediatoimialojen ansaintalogiikan, haastanut perinteiset mediatuotteet ja edistänyt sekä markkinoilta poistumista että konsolidaatiota maantieteellisesti rajatuilla markkinoilla.

Media-alan keskittymisellä on merkittäviä yhteiskunnallisia seuraamuksia. Hankkeen päätavoite on selvittää, mikä on median omistajuuden keskittymisen nykytila Suomessa. Tähän liittyen tutkimus tarkastelee empiirisesti sitä, miten uutismedian keskittyminen on vaikuttanut mediasisältöjen moninaisuuteen sekä pohtii keskittymisen seurauksia tiedon tasapuolisuuden ja sananvapauden kannalta.

Samalla tavoitteena on kartoittaa, millaisia vaikutuksia keskittymisellä on kansainvälisesti havaittu olevan mediasisältöihin ja miten keskeisissä verrokkimaissa keskittymistä on pyritty hillitsemään. Edelleen tavoitteena on haastattelujen ja kyselyn avulla selvittää, miten media-ala itse ja alan muut asiantuntijat näkevät keskittymisen vaikutukset median moninaisuudelle, tiedonsaannin tasapuolisuudelle ja sananvapaudelle.

Tutkimusrahoitus

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta (VN TEAS)

Koordinoiva organisaatio

Informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunta, Tampereen yliopisto