LILIAM (Lifelong Learning for Additive Manufacturing)

Materiaalia lisäävä valmistus (additive manufacturing, AM) eli 3D-tulostus on nopeasti kasvava ja kehittyvä ala, joka vauhdittaa Euroopan siirtymistä neljännen teollisen vallankumouksen aikaan. AM-alan koulutuksen standardisointia tarvitaan, jotta Eurooppa pysyy alan kehityksen etujoukoissa ja kykenee hyödyntämään kaikkia lisäävän valmistuksen tarjoamia mahdollisuuksia. Vain uusilla koulutusohjelmilla voidaan varmistaa osaavan työvoiman saatavuus ja kehittää hyviä käytänteitä AM-menetelmien soveltamiselle eurooppalaisessa teollisuudessa.

Tausta

LILIAM (Lifelong Learning for Additive Manufacturing) on kaksivuotinen tutkimushanke, joka pyrkii kehittämään AM-alan eurooppalaisen standardin ja ensimmäisen koulutussertifikaatin. Hanketta rahoittaa Euroopan innovaatio ja teknologiainstituutin (EIT) perustama raaka-ainealan innovaatiokeskittymä EIT Raw Materials.

Koulutusohjelmaa kehittää kahdeksan eurooppalaisen kumppanin muodostama verkosto. Hankkeen ensimmäisen vuoden aikana määritellään ohjelman vaatimukset ja suunnitellaan koulutuksen sisältöjä yhteistyössä eurooppalaisen teollisuuden edustajien kanssa. Toisen vuoden aikana toteutetaan pilottikoulutus, jonka avulla kerätään palautetta ja kehitetään koulutusta edelleen vastaamaan teollisuuden tarpeisiin. Tampereen yliopisto toimii hankkeessa pääkumppanina lisäävän valmistuksen prosessien ja simulointitekniikan koulutusta kehitettäessä.

Koordinoiva organisaatio

Tampere University, Politecnico di Milano, SIRRIS, Fraunhofer-Gesellschaft, CEA