Lasten ja nuorten terveyden edistäminen

KärkialueTerveys

Lasten ja nuorten terveyden edistämisen tutkimusryhmä tutkii keliakiaa lapsilla sekä muita suoliston ja autoimmuunisairauksia. Ryhmä keskittyy myös lihavuuteen ja siihen liittyviin komorbiditeetteihin.

Ryhmä koostuu joukosta kokeneita tutkijoita ja tohtorikoulutettavia, joilla on asiantuntemusta lastentautien, synnytys- ja naistentautien sekä terveysedistämisen aloilta. Tutkimusryhmä sijaitsee Lääketieteen ja terveysteknologian tiedekunnassa.

Ryhmä osallistuu useisiin merkittäviin kansallisiin ja kansainvälisiin tutkimuskonsortioihin, joiden tavoitteena on löytää laukaisijoita ja mahdollisia interventioita yleisille autoimmuunisairauksille.

Keskeiset tehtävät ja tavoite

Tutkimuksen painopisteet ja tavoitteet:

• Liikalihavuuteen ja siihen liittyviin komorbiditeetteihin vaikuttavat pre- ja perinataaliset tekijät
  • Lasten lihavuus ja rasvamaksa
  • Suoliston ja ravinnon aiheuttamien kroonisten sairauksien ehkäisy, varhainen diagnosointi ja tehokas hoito
  • Yleisten autoimmuunisairauksien syntyyn vaikuttavat tekijät ja mahdolliset interventiot
  • Keliakian seulonta, varhainen diagnosointi ja hoito lapsilla