Langattoman tietoliikennetekniikan ja radiojärjestelmien infrastruktuurikokonaisuus

Hervannan kampus

Palveluhaku

Tutkimushaku

Visio ja missio

Langattoman tietoliikenteen tutkimusympäristö kattaa laajasti erilaisten langattomien laitteiden, RF-järjestelmien ja langattomien verkkojen tutkimuksen, demonstroinnin ja testauksen. Tavoitteenamme on olla jatkossakin johtavassa asemassa langattoman tiedonsiirtotekniikan osaamisalueella. Yksi merkittävä temaattinen alue tulee tulevaisuuden 6G-mobiiliverkkoteknologiasta, jossa tavoitteenamme on hyödyntää olemassa olevaa tutkimusosaamistamme ja luoda uusia teknologiainnovaatioita johtavien yritysten kanssa.

RF-laboratorio

Tutkimusympäristöstä löytyy erittäin kattavat RF-mittalaitteistot ja ohjelmistoradiopohjainen (software defined radio, SDR) demonstrointiympäristö radiotietoliikenteen aaltomuodoille, komponenteille ja reaaliaikaiselle signaalinkäsittelylle. RF-signaalien ja aaltomuotojen generointi, analysointi ja mittaaminen onnistuvat aina 100 GHz keskitaajuuksille asti kattaen erittäin suuren hetkellisen kaistanleveyden mittauksissa.

Mittalaitteistosta löytyvät mm. Keysight Infiniium UXR-sarjan reaaliaikaskooppi, Keysight M8195A 65 GSa/s Arbitrary Waveform Generator, Rohde & Schwarz FSW85 signaali- ja spektrianalysaattori, NI Vector Signal Transceiver 2, ja NI mmWave Transceiver System. Ympäristö tukee myös over-the-air (OTA) mittauksia ja testausta erinäisten suuntaavien antennijärjestelmien avulla.

Tutkimusympäristöön kuuluu myös langattoman paikannuksen tutkimus, sisältäen mm. Spectracom GSC-64 Multi-GNSS HW emulaattorilaitteiston, jolla voidaan emuloida ja mallintaa reaaliaikaisesti erilaisia satelliittipaikannusjärjestelmiä ja eri satelliiteista vastaanotettavia signaaleita missä tahansa maapallolla.

Tutustu RF-laboratorioon

EMC-laboratorio

Ympäristö sähkömagneettisen yhteensopivuuden testaukseen ja antennimittauksiin.

Laboratoriota voivat hyödyntää sekä henkilökunta (tutkimus ja opetus) että opiskelijat (opinnäytetyöt ja opintojaksojen harjoitustyöt). Myös yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää ympäristöä mm. tuotekehitysvaiheen EMC-testauksessa.

Tutustu EMC-laboratorioon

Antennimittauslaboratorio

Antennien 3D-säteilykuvioiden mittausympäristö.

Laboratoriota voivat hyödyntää sekä henkilökunta (tutkimus ja opetus) että opiskelijat (opinnäytetyöt ja opintojaksojen harjoitustyöt). Myös yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää ympäristöä mm. tuotekehitysvaiheen antennimittauksissa.

Tutustu antennimittauslaboratorioon

Langattomat testiverkot

5G antenna on top of Kampusareena.

Tampereen yliopistolla (Hervannan kampus) on useita erityyppisiä langattomia testiverkkoja tutkimuksen, opetuksen ja kehitystyön tarpeisiin.

Ympäristö pitää sisällään mm. täysimittaiset 4G LTE/LTE-Advanced- ja 5G NR -testiverkot, joissa on kaikki aidon mobiiliverkon toiminnallisuudet aina runkoverkon tukeen asti. 5G-testiverkko tukee sekä NSA- että SA-toiminnallisuutta.

Matkapuhelinverkkojen lisäksi langattomiin testiverkkoihin kuuluu esineiden internet eli IoT-testiverkkoja. Näitä ovat LoRaWAN-verkko, sekä erilaiset langattomat mesh-verkot ympäri Hervannan kampusta.

Tutustu langattomiin testiverkkoihin