Korkeakouluopinnoissa pärjääminen ja kielelliset haasteet

KärkialueYhteiskunta
Fullstack web

Tutkimusryhmä tekee suomen kielen alalla tutkimusta opiskelukielen taidon merkityksestä ja riittävyydestä korkeakouluopinnoissa. Sivustoa päivitetään sitä mukaa, kun tutkimus etenee.

Keskeiset tehtävät ja tavoite

Korkeakoulujen suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa opiskelee kasvava joukko opiskelijoita, joille opiskelukielenä käytettävä suomi ei ole vahvin kieli. Opiskelukielen taito määrittää osallisuutta korkeakouluopinnoissa ja voi vaikuttaa opinnoissa pärjäämiseen. Tutkimuksemme tarkoituksena on kerätä tietoa korkeakoulujen suomenkielisten tutkinto-ohjelmien opiskelijoilta heidän kokemuksistaan opinnoissa pärjäämisestä ja kielellisistä haasteista. Keräämme tietoa kaikilta opiskelijoilta kielitaustaan katsomatta. Tutkimuksen tulosten perusteella tehdään johtopäätöksiä opiskelijoiden tuen tarpeista ja mahdollisesti annetaan suosituksia korkeakoulujen tukikäytänteiden uudistamiseksi. Tutkimuksessa tarkastellaan myös pärjäämisen kokemuksen ja kielitaidon ajallista kehittymistä seurantatutkimuksen avulla. Tutkimus yhdistää kielentutkimuksen sosiaalista ja psykologista tutkimuskehystä.

Toiminnan vaikuttavuus

Tutkimus tuottaa tietoa erityisesti maahanmuuttotaustaisten nuorten menestymisestä ja haasteista korkeakouluopinnoissa. Tieto auttaa korkeakouluja suunnittelemaan palveluita eri taustoista tuleville opiskelijoille sekä tarvittaessa purkamaan rakenteellisia esteitä, jotta korkeakouluopetus olisi saavutettavampaa kielellisesti.

Ryhmän muut jäsenet

Tutkijatohtori (FT, dos.) Mari Honko (JyU)