Immersive Media Disruption (IMD) on teollisuuden ja korkeakoulujen yhteistyökokonaisuus, jonka tavoitteena on edistää immersiivisen median ja virtuaalitodellisuuden teknologiakenttää. Painopiste on erityisesti virtuaalilaseilla tarkasteltavissa 360-asteisissa videoissa.
Tutkimushankkeessa tarkasteltavia kysymyksiä ovat mm.
- immersiivisen median uudet tarinankerronnan tavat
- immersiiviset audio-visuaaliset teknologiat
- immersiivinen sisällöntuotanto ja sisällön jakelu
- immersiivisen median käyttäjäkokemus
- immersiivisen median uudet liiketoimintamallit
Tausta
Pilotoinnit ja kokeilut muodostavat tärkeän osan hanketta. Hankkeen osapuolet toteuttivat ensimmäisen 360 asteen tallennuspilotin Helsingin Musiikkitalossa käyttäen Nokia OZO -monikamerajärjestelmää ja laajaa audiolaitteistoa. Tallennettavana oli Richard Straussin Alppisinfonia Radion sinfoniaorkesterin esittämänä.
Hankkeen toisen pilottiprojektin nimi on Vanishing World. Kyseessä on Aito Median dokumenttisarja eri puolilla maailmaa olevista kohteista, joissa ilmastonmuutoksen vaikutukset ovat nähtävissä. Sarjan ensimmäinen osa kuvattiin Australiassa Isolla valliriutalla.
Virtuaalitodellisuus tuo mediakokemukseen uuden tason. Hanke tutkii, ja pyrkii osoittamaan, miten virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen vaikuttaa tuotantoon, työnkulkuihin ja käyttäjän kokemukseen.
Rahoituslähde
Business Finland
Koordinoiva organisaatio
TAUCHI research center, YLE, Nokia Technologies, Aito Media
Yhteyshenkilöt
Markku Turunen
Professori
markku.turunen [at] uta.fi
+358 40 533 9689