Etiopialaisten yliopistojen johtamisen ja hallinnon kapasiteetin vahvistaminen (LMEU)

Building Institutional Capacity in Leadership and Management of Ethiopian Universities (LMEU) –hankkeella tuetaan etiopialaisten kumppaniyliopistojen johtamisen ja hallinnon kapasiteettia ja sen modernisointia.

Hankkeen etiopialaiset kumppanit ovat Addis Abeban yliopisto (AAU), Bahir Darin yliopisto (BDU) ja Mekellen yliopisto (MU).

Tausta

LMEU-hanke on jatkoa LMUU ja LMUU II (Yliopistojen johtamisen ja hallinnon kehittäminen afrikkalaisissa yliopistoissa) projekteille. LMEU:ssa jatkavat aiemmat partneriyliopistot Ugandasta ja Etelä-Afrikasta suunnaten toimintaansa valituille tulosalueille. Erityisesti yhteistyö jatkuu liikkuvuusohjelmina, seminaareina ja kursseina Uganda Management Instituten (UMI), Makerere yliopiston (MUK) ja KwaZulu-Natal yliopiston (UKZN) sekä Etiopialaisen yliopistojen ja Tampereen yliopiston kesken Etiopiassa ja Suomessa.

Ugandalaisilla kumppaneilla ja etelä-afrikkalaisella partnerilla ja niiden asiantuntemuksella on erityinen Afrinan sisäinen tehtävä tutkimusverkoston perustamisessa ja vahvistamisessa. Lisäksi aiemman viisivuotisen yhteistyön luomaa osaamista, kokemusta ja asiantuntemusta käytetään etenkin johtamiskoulutusohjelman opetussuunnitelmatyössä ja sen laadun varmistusmenetelmien luomisessa.

Tavoite ja tehtävät

Hankkeen perustana on laaja tarve-analyysi, jonka pohjalta LMEU keskittyy kolmeen päätulosalueeseen, yliopiston johtamisen ja hallinnon alan tohtorikoulutukseen, alan johtamiskoulutukseen sekä etiopialaisen ja afrikkalaisen tutkimuskapasiteetin vahvistamisen. Tulosalueet ovat:

1. yliopistojen johtamisen ja hallinnon tietoperustan kestävä vahvistaminen käynnistämällä alan suomalais-etiopialaiseen yhteistutkintoon johtava tohtoriohjelma.
  2. yliopiston johtamisen ja hallinnon osaamisen levittäminen yliopistoihin ja niiden yksiköihin johtamiskouloutusta vahvistamalla, sekä
  3. afrikkalaisen yliopiston johtamisen ja hallinnon tutkimuskapasiteetin vahvistaminen käynnistämällä African Network of Centres for Higher Education Research and Development (ANCHERD) -tutkimusverkosto ja sitä tukemalla Etiopiassa, Etelä-Afrikassa ja Ugandassa.

Vaikuttavuus

Tavoiteltavat avaintulokset ovat:

1. Akateemisen tietoperustaa on vahvistettu käynnistämällä etiopialais-suomalaiseen yhteistutkintoon johtavan korkeakoulujen johtamisen ja hallinnon alan tohtoriohjelma avulla.
  2. Korkeakoulujen johtamisen ja hallinnon osaamista on levitetty etiopialaisiin yliopistoihin johtamiskoulutuksen avulla.
  3. Afrikkalainen African Network of Centres for Higher Education Research and Development (ANCHERD) tutkimusverkosto on perustettu, ja alan tutkimus- ja kehittämiskapasiteetia on  vahvistettu.

Rahoituslähde

Ministry of Foreign Affairs of Finland (Finnish Development Cooperation Funds through Higher Education Institutions Institutional Cooperation Instrument (HEI ICI)

Koordinoiva organisaatio

Tampere University, Mekelle University, Bahir Dar University, Addis Ababa University, Uganda Management Institute, Makerere University.

Yhteyshenkilöt

Seppo Hölttä