Elektronisen frailtyindeksin (eFI) kehittäminen Suomen terveydenhuollolle

Projektin kesto1.9.2022–31.8.2026
KärkialueTerveys, Tekniikka

Projektissa tutkitaan miten potilastietojärjestelmien tietoja voitaisiin hyödyntää luomaan joka lääkäri- ja hoitajakäynnillä päivittyvä elektroninen frailtyindeksi, eli hauraus-raihnausoireyhtymän indeksi.

Indeksi on eräänlainen biologisen vanhenemisen mittari, ja sen avulla voidaan varhaisessa vaiheessa identifioida ne henkilöt, joilla on suurin riski negatiivisille päätetapahtumille (esim. kuolema, toistuvat sairaalahoitojaksot, toimintakyvyn heikkeneminen) ja täten suurin tarve tarkemmalle seurannalle ja räätälöidylle hoidolle.

Tutkimuksessa hyödynnetään uudella tavalla tekoälyperusteista tekstilouhintaa, jonka avulla voidaan tunnistaa potilastietojärjestelmien tiedoista ilmaisuja ja lauseita, joiden avulla frailtyideksi muodostetaan.

Tutkimus luo pohjaa uudenlaiselle analytiikalle ja diagnostiikalle, jonka avulla voitaisiin tulevaisuudessa ennaltaehkäistä paremmin terveyden heikkenemistä ja kohdistaa interventioita niihin henkilöihin, jotka niistä eniten hyötyvät.

Projektiryhmä

Projektin johtajat Juulia Jylhävä (Senior Research Fellow, Tampereen yliopisto) ja Mikaela von Bonsdorff (Associate professor, Jyväskylän yliopisto)

Laura Kananen, Postdoctoral Research Fellow, PhD (TAU)
Jake Lin, Postdoctoral Research Fellow, PhD (TAU)